Enhedslisten vil sikre høringsfrister

Lovforslag skal have en ordentlig høringsfrist. Det vil Enhedslisten fremsætte som forslag i Folketinget. Hvis oppositionens klage over høringsfrister er andet end politisk drilleri, går jeg ud fra, at de stemmer for forslaget, siger Per Clausen.

- Skiftende regeringer har vist sig at være stort set lige dårlige til at overholde de vejledende høringsfrister. Gang på gang se vi, hvordan omfattende lovgivning gennemføres, uden at der har været tid til en ordentlig høring. Det er et problem både for demokratiet og lovkvaliteten, udtaler Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten.

- Derfor fremsætter Enhedslisten, når Folketinget mødes igen, et beslutningsforslag, der sikrer, at et lovforslag ikke kan behandles i folketinget medmindre, der har været en høringsperiode på mindst 4 uger. Der skal selvfølgelig være mulighed for at dispensere for dette, men det skal kun kunne ske, hvis Folketinget konkret vedtager dette, fortsætter Per Clausen.

- Hvis oppositionens udtalelser i denne sag skal tages alvorligt – og ikke bare er udtryk for politisk drilleri – går jeg ud far, at de stemmer for dette forslag – ligesom jeg også mener, det kan være en god måde for regeringspartierne at få lukket denne sag, slutter Per Clausen.

Fredag, 5. juli 2013 - 14:06