Enhedslisten: Ny regering skal sikre mandeløn til kvindefag

Selvom vi for længst har bevæget os ind i det 21. århundrede, halter kvinderne stadig bagefter på lønnen. Det kan tilsyneladende bedre betale sig at arbejede med teknik end med mennesker. For eksempel tjener socialpædagoger, pædagoger og sygeplejersker omrking 30 procent mindre end deres kollegaer i mandsdominerede sammenlignelige fag  - så som kommunalt ansatte bygningskonstruktører og diplomingeniører.

Derfor hilser Enhedslisten Lønkommissionens Rapport velkommen og ser frem til, at VK regeringen vil arbejde aktivt for at fjerne den lønforskel, der er mellem kvindefag og mandefag.

Enhedslistens ligestillingsordfører, Johanne Schmidt-Nielsen, udtaler:

- Tallene i rapporten må få selv det mest påståelige medlem af regeringen til at indse, at vi står med et stort problem. Vi ser nu endnu engang sort på hvidt, at mandefag bare giver en bedre løn end de typiske kvindefag. De strejkende sosu'er havde ret, da de krævede mandeløn til kvindefag.

Enhedslisten bakker derfor også op om fagbevægelsens krav til regeringen, om at tage initiativ til en 2020-plan for ligeløn. Johanne Schmidt-Nielsen siger:

- Jeg håber virkelig regeringen denne gang tager det her seriøst. Og kan regeringen ikke mande sig op til at handle, så må oppositionens partier her og nu give hinanden og befolkningen håndslag på, at det er noget af det første, vi rykker på, når regeringsflertallet skifter.