EL om adoption: ikke nok med lappeløsninger

Der er brug for mere grundlæggende forandringer af adoptionssystemet, end Socialministeriets analyse lægger op til.

Socialministeren har i dag fremlagt den helhedsanalyse, der skal danne baggrund for forhandlinger om en ny organisering af adoptionssystemet.

Enhedslisten fastholder, at der skal mere end lappeløsninger til, og så skal humanitær hjælp udskilles fra adoptionssystemet.

Socialordfører Pernille Skipper siger:

- Jeg er glad for, at ministeren ikke entydigt har lagt sig fast på specifikke modeller, og det er positivt, at han påpeger, at hele formålet er at sikre børnenes rettigheder og tarv. Men jeg bliver nødt til at påpege, at der skal meget grundlæggende forandringer til, hvis det skal lykkes. Vi kan ikke nøjes med småpoleringer eller lappeløsninger.

- Der er behov for at komme væk fra private organisationers adoptionsformidling, som vi kender den. Dels skal vi have adskilt koncepterne "adoption" og "humanitær hjælp", der reelt intet har med hinanden at gøre, og dels er der behov for bedre tilsyn i afgiverlandene. Hvis adoptionssystemet skal sikres mod uetiske og ulovlige adoptioner, er begge dele afgørende.

- Det bekymrer mig, at der allerede i analysen er indlagt præmisser, som begrænser vores handlemuligheder. Eksempelvis, at der ikke kan indføres bedre kontrol med hvilke børn, der frigives til adoption. Der er virkelig behov for, at vi tænker nyt i den sammenhæng, hvis vi vil sikre, at forældre ikke snydes, narres eller presses til at bortadoptere deres børn

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Nyt fra afdelingen
13. aug – Frederikshavn
Ansvaret for dagpengenes fald
10. aug – Frederikshavn
68 er mere end nok
9. jul – Fagligt Landsudvalg
På vej mod en ny socialreform?
7. jul – Frederikshavn