Danskerne vil se Løkkes regnskaber

Et markant flertal er enige med Enhedslisten i, at Venstre skal offentliggøre sin partistøtte.

Det er konklusionen på en ny meningsmåling foretaget af Gallup.

Partistøtten skal frem i lyset

Ud af 1.078 adspurgte vælgere mente hele 71 pct., at Løkke og Venstre bør fortælle, hvem der finansierede partiets valgkamp i 2011. Det samme mener et flertal af Venstres egne vælgere.

På den baggrund gentager Johanne Schmidt-Nielsen sin opfordring fra Folkemødet på Bornholm:

- Lars Løkke Rasmussen, kom nu ud af busken! Fortæl åbent, hvor mange penge du modtager fra de banker, du har lavet bankpakker til. Fra de olieselskaber, du har lavet en olieaftale til. Lad os få åbenhed om de penge, der er i politik.

Løkke er arrogant

Det særligt danske hemmelighedskræmmeri omkring partistøtten, som er blevet internationalt kritiseret, er et demokratisk problem, mener Johanne Schmidt-Nielsen.

- Det er i alles interesse, at der er åbenhed om, hvem som finansierer de politiske partier. Nu har vi i flere omgange direkte spurgt Løkke, hvor mange penge Venstre har modtaget fra de store virksomheder under sidste valg. Og han har fuldstændigt nægtet at svare. Det, synes jeg faktisk, er super arrogant over for danskerne.

Enhedslisten kører pt. en kampagne for at få partistøtten frem i lyset. Konkret foreslår vi, at beløbstørrelse og donors navn skal oplyses, hver gang et parti modtager mere end 5.000 kr. Læs mere.

Fredag, 28. juni 2013 - 13:03

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg