Blå blok vildleder om kontanthjælp

Venstre og resten af blå blok bruger misvisende tal som argument for at genindføre loft over kontanthjælp. Rige kontanthjælpsmodtagere findes ikke.

Hvis Venstre får sin vilje, og kontanthjælpsloftet genindføres, så vil det tværtimod kaste tusindvis ud i fattigdom - herunder mange børn.

Derfor bør en samlet ”rød blok” tage skarpt afstand fra Venstres udmeldinger, mener socialordfører Finn Sørensen:

- At genindføre kontanthjælpsloftet vil betyde, at kontanthjælpsmodtagere ikke får samme ret til fx børnecheck og friplads i daginstitutioner som andre med lave indtægter. Det vil kaste tusindvis af børn ud i fattigdom, til skade for børnene, deres familier og hele samfundet.

Kontanthjælp er ikke en guldgrube

Finn Sørensen kalder det "ren demagogi", når Venstres Hans Andersen og Cepos fremstiller det som om, kontanthjælpsmodtagere vader i guld og grønne skove.

- Kontanthjælpsmodtagere kan kun få indtægter omkring 300.000, hvis fx børnecheck og boligsikring medregnes, forklarer han.

- De tilskud gør det absolut ikke til en fordel at forblive på kontanthjælp. Dels fordi det langt fra alle kontanthjælpsmodtagere, der kan få sådanne tilskud. Og dels fordi lavtlønnede adgang til præcis samme tilskud. Så Venstre vrøvler.

Forskellen på rød og blå skal gøres tydelig

I øvrigt er der ingen forskning, der beskræfter Venstres mantra om, at flere kommer i arbejde, hvis man gør arbejdsløse mere fattige.

- Den eneste konsekvens af lavere ydelser til de arbejdsløse bliver, at de laveste lønninger presses tilsvarende ned. Der kommer ikke flere arbejdspladser af den grund, påpeger Finn Sørensen.

- Venstre lokker de lavtlønnede med skattelettelser. Men det bliver betalt af nedskæringer i velfærden og mere brugerbetaling, og så er de lavtlønnede lige vidt. Jeg savner virkelig, at Statsministeren og en samlet ”rød blok” går hårdt i rette med Venstre, Dansk Folkeparti og de andre borgerlige partier. Det her er en oplagt lejlighed til at vise, at det ikke er ligegyldigt, hvem der får regeringsmagten efter næste valg.

Mandag, 23. februar 2015 - 10:00