Bagmandspolitiet skal gå efter de store fisk

Enhedslisten tilslutter sig Finanstilsynets kritik af, at bagmandspolitiet har ladet bankdirektører og bestyrelser slippe for billigt oven på finanskrisen.

Derfor kalder partiet justitsministeren i samråd. Bagmandspolitiet skal også gå efter de store fisk og de ansvarlige for finanskrisen herhjemme, hvilket Enhedslisten og regeringen tidligere har afsat ekstra midler til sammen med styrkede beføjelser.

Retsordfører Pernille Skipper siger:

- Vi har længe kunnet se, at ingen bankdirektører eller bestyrelsesmedlemmer blev tiltalt. Der har ikke været tale om meget andet end sager mod de små fisk, og det er bekymrende – ikke mindst nu, hvor det øjensynligt bekræftes af Finanstilsynet. Det er ekstremt krænkende for vores alle sammens retsfølelse, at de, der startede finanskrisen, stadig trisser rundt i deres dyre villaer uden at blive stillet til ansvar.

- Den økonomiske krise blev udløst af en gigantisk økonomisk boble, som herhjemme blev værre på grund af bankers grådighed og lemfældige omgang med almindelige menneskers penge. Skal det undgås for fremtiden, så skal de ansvarlige bankfolk i det mindste forsøges dømt. Og det sker ikke, hvis bagmandspolitiet kun beskæftiger sig med de sager, som er sikre vindere på forhånd.

- Vi kan som samfund ikke vide, om lovgivningen er stram nok, hvis vi ikke får afklaret, om nogle af bagmændene bag finanskrisen overhovedet kan dømmes efter gældende ret. Det er hamrende uretfærdigt, hvis de går fri, og det er krænkende for retsfølelsen. Men at de ikke engang forsøges dømt, betyder også, at vi ikke aner, om der er behov for anden lovgivning for fremtiden.

- Jeg kalder nu justitsministeren i samråd om denne skandale. Og jeg håber meget, at bagmandspolitiet kan overtales til at omlægge prioriteringerne – ikke mindst oven på de politiske aftaler mellem Enhedslisten og regeringen, hvor bagmandspolitiet har fået både flere beføjelser og flere ressourcer.

Onsdag, 27. august 2014 - 14:15