Børnenes penge skal ikke i kommunekassen

Rosa Lund, ordfører for daginstitutionsområdet, er rasende over, at KL-formand Erik Nielsen forsøger at løbe fra løftet om at bruge 500 øremærkede mio. kr. til at sikre mere personale til børnene.

Det var Enhedslisten, der i efteråret fik afsat de 500 mio. kr. på finansloven, og det blev understreget, at pengene skulle gå til at ansætte flere voksne i daginstitutionerne.

Provokerende udmelding fra KL

- Det er provokerende, at formanden for Kommuners Landsforening, Erik Nielsen, undsiger kravet om bedre normeringer, for det krav var netop baggrunden for de 500 mio. i finansloven, påpeger Rosa Lund.

- Og jeg forstår udmærket, hvis pædagogerne og resten af det pædagogiske personale er vrede. Det er afgørende, at de her penge går til mere personale, for nogle steder er der uforsvarligt få voksne til store grupper af børn.

Børn har brug for voksentid

Så sent som i april måned dokumenterede FOA i en rapport, at personalet mange steder har fortvivlende lidt tid til børnene.

- Det siger sig selv, at når en pædagog står alene med fem børn, hvoraf tre skal have skiftet ble og én er kommet til skade, så bliver der ikke tid til sprogstimulering eller til at trøste, påpeger Rosa Lund og understreger, at al forskning peger på god voksenkontakt som afgørende for, at et barn klarer sig godt på sigt.

- Derfor skal de 500 mio. kr. bruges på at få normeringerne op. Hvis KL ikke vil forstå det, må der skrappere lovgivning til. For pengene til børnene skal ikke bare forsvinde i kommunekassen.