Børn og gravide bliver ofrene for udskydelse af forbud mod ftalater

Børn og gravide bliver ofrene for udskydelse af forbud mod ftalater.

Miljøordfører Per Clausen udtaler:

- Jeg er chokeret over, at miljøministeren vælger at ignorere de store sundhedsmæssige problemer, der er ved især små børns eksponering for ftalater, og i stedet vælger at følge industriens krav om en udsættelse af forbuddet mod fire farlige ftalater.

- Forbuddet er en udløber af beslutningsforslag B47 fra 2009, som ministeren som ordfører for SF selv var med til stille. Vores argument for det fælles beslutningsforslag var, at anvendelsen af ftalaterne er så udbredte, at de udgør en alvorlig sundhedsrisiko især for små børn.

- Jeg finder det helt absurd, at erhvervsorganisationer og brancheforeninger kan få ministeriet til at bøje nakken i denne sag. Alle har vidst i adskillige år, at dette forbud var på vej.

- Taberne er små børn og gravide, der ikke sikres den helt nødvendige beskyttelse, som regeringen og Enhedslisten indtil for ganske nyligt var enige om. Jeg vil gerne indtrængende opfordre miljøministeren til at genoverveje sagen. Vi er nødt til at holde fast i, at forbuddet skal træde i kraft som planlagt for produkter, som forventes at komme i kontakt med børn. Derfor bør forbuddet stadig gælde for produkter, der markedsføres målrettet til børn eller anvendes indendørs, hvor mennesker opholder sig. Vi er nødt til at sikre, at vi får de farligste ftalater ud af dækkeservietter, skoletasker, penalhuse, voksduge mv.