8. marts 2010 - et overblik

I år fejrer Kvindernes Internationale kampdag rund fødselsdag over hele landet. Enhedslisten giver dig et overbliv over de vigtigste arrangementer her.

Dagene før dagen
Varm op til selve fødselsdagen med en række debatmøder i dagene forinden i selskab med to af Enhedslistens folketingsmedlemmer, Johanne Schmidt-Nielsen og Line Barfod.
Johanne sidder i debatpanelet ved arrangemenet Luk, Pia! I ytringsfrihedens og kvindebevægelsens navn, der gør op med højrefløjens tendens til at misbruge kvindekampen som et våben til at slå muslimske kvinder oven i hovedet med. Og til debatmødet Hvor blev ligelønnen af? vil Line være med til at diskutere, hvorfor det er så svært at få lige løn i praksis.

Til dem med ekstra blod på tanden anbefaler vi den store internationale kvindekonference arrangeret af Enhedslistens kvindepolitiske udvalg i samarbejde med med EL-fem, et europæisk kvindenetværk tilknyttet European Left.
Programmet strækker sig over to dage og byder på et væld af inspirerende oplægsholdere.

8. marts - hovedstaden
I Storkøbenhavn er finder et væld af aktiviteter sted på selve kampdagen, men tre store demonstrationer er værd at fremhæve.

Først og fremmest den kolossale ligelønsdemonstration, støttet af en lang række fagforeninger, der sætter fokus på det faktum, at vi efter tre årtier med formelt lige løn stadig ikke har reelt lige løn. Blandt andet Johanne Schmidt-Nielsen taler undervejs.

Et andet hovedtema for kampdagen er sexkøb, og det deler til gengæld vandene.
Tilhængere af et forbud kan slutte sig til demonstrationen Nej til sexkøb, som bl.a. Enhedslistens Kvindepolitiske Udvalg har været inde over. Mens de, der foretrækker en hollandsk model med fagligt ordnede forhold for mænd og kvinder i prostitution, kan marchere for Sexarbejderretigheder nu.

8. marts - øvrige Danmark
Nævneværdige 8. marts-arrangementer afholdes også uden for hovedstaden, især i de større byer.

I Aalborg demonstrerer man også for ligeløn, men med lidt bredere fokus, under overskriften "ligestilling, lige løn og social velfærd".

Kvindemuseet i Århus byder derimod på et helt dagsprogram spækket med oplæg og musik.

Torsdag, 25. februar 2010 - 14:12