SKAT skal styrkes endnu mere

Skatteministeren har fremlagt en plan, hvor SKAT skal tilføres syv mia. kr. og 1.000 nye medarbejdere. Det er helt nødvendigt – men desværre langt fra tilstrækkeligt til at genoplive en myndighed, der i ti år er blevet sparet i stykker.

Rune Lund, skatteordfører

Svindlere har snydt os for 12,3 mia. kr. i forbindelse med refusion af udbytteskat. Der er 90 mia. kr., der lige nu ikke er indkrævet, fordi skandalesystemet EFI er skrottet. Systemet har aldrig fungeret ordentligt men er alligevel blevet brugt som argument for at nedlægge tusindvis af stillinger i SKAT. Samtidig bliver der svindlet med moms i milliardklassen, og nogle af pengene er tilsyneladende blevet brugt til at finansiere terror.

Det er befriende, at vi endelig, efter mere end 10 års ødelæggende besparelser, kan få muligheden for at diskutere, hvordan vi investerer i SKAT. I 2005 var der ca. 11.500 ansatte i SKAT. I 2015 var der ca. 6.500. Tusind nye ansatte er altså et skridt i den rigtige retning. Men det er et lille skridt i forhold til de tusindvis af nedlagte stillinger, vi har set det seneste årti.

Er socialdemokraterne blevet klogere?

Det er absurd, at det åbenbart skal være en Venstre-minister, der står i spidsen for at bryde med mere end 10 års ødelæggelse af SKAT. Ved hver eneste finanslovsforhandling under Thorning-regeringen mødte Enhedslisten op med krav om flere ressourcer og flere ansatte til SKAT. Det lykkedes os at få forbedringer igennem, men vi blev altid mødt af en mur af modstand fra den S-ledede regering. Nu siger socialdemokraterne, at Karsten Lauritzens plan slet ikke er tilstrækkelig. Enten er de blevet klogere. Eller også er det hykleri i verdensklasse. Lad os håbe, det er det første.

Der er brug for mindst 1.000 nye medarbejdere i selve kontrolarbejdet – og dette indgår ikke i Karsten Lauritzens plan, da mange af dem, der nu skal ansættes i SKAT, for eksempel skal arbejde med et nyt ejendomsvurderingssystem.

Dansk Told & Skatteforbund har lavet beregninger, der viser, at en kontrolmedarbejder i SKAT tjener sin løn ind mindst fem-seks gange. FTF har i 2012 lavet beregninger, der viser, at kontrolmedarbejdere i SKAT kan tjene deres løn ind op til 35 gange. Vi skal derfor have ansat flere kontrolmedarbejdere. Det har kostet os alle sammen kassen, at skiftende regeringer har sparet SKAT i stykker.

Lær af fortidens fejl

En række embedsmænd er nu blevet fritstillet i SKAT, heriblandet SKATs direktør, Jesper Rønnow Simonsen. Men den altovervejende grund til skandalerne i SKAT skyldes de elendige rammer for SKATs arbejde, som er et resultat af katastrofale politiske beslutninger.

Derfor er der behov for en undersøgelse, der også kan placere et politisk ansvar, fordi det ganske enkelt vil være urimeligt, hvis ikke de ansvarlige politikere bliver stillet til ansvar. Ligeledes kan en placering af det politiske ansvar få politikere til at tænke sig mere grundigt om, inden de smadrer en organisation som SKAT med besparelser. Det er der tilsyneladende brug for, da udviklingen i dag inden for sundhedsvæsenet har mange paralleller til det, der er sket i SKAT de sidste 10 år. Sidst, men ikke mindst, skal vi lære af fortidens fejl – så de ikke bliver gentaget.

Nu er tiden endelig kommet til, at vi kan diskutere, hvordan vi kan investere i SKAT. I Enhedslisten vil vi følge arbejdet tæt, for SKAT skal styrkes endnu mere. Vi har nemlig ikke råd til at lade være.