Skipper kritiserer ny krigsundersøgelse: Irak-kommissionen skal stadig genåbnes

Regeringen, DF, LA, K og Alternativet har i dag indgået en aftale om en historieundersøgelse af Danmarks deltagelse i krige. Aftalen er et kæmpe stort hold kæft-bolsje, siger Enhedslistens politiske ordfører, der langer ud efter særligt de partier, der har svigtet det flertal, der ønskede åbenhed om Irak-kommissionens dokumenter. Pernille Skipper siger:

• - Der var jo rent faktisk et flertal i Folketinget, der krævede åbenhed om irak-kommissionens dokumenter. Selvom kommissionen aldrig skulle have været nedlagt, var det jo klart bedre at få papirerne åbent frem, så vi kunne have fået gennemsigtighed. Det her er pinligt, og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke fatter noget som helst af Liberal Alliance og Alternativet – de ønskede jo netop som os åbenhed, og det har de givet køb på nu.
  •
  • - Man kan lave alle de historieundersøgelser, man vil. Fint. Men vi har behov for at få afklaret det retlige grundlag for Danmarks deltagelse i Irakkrigen og ikke mindst, hvordan danske styrker har udleveret fanger til tortur og mishandling i Afghanistan og Irak. Det er kun få dage siden de sidste afsløringer nåede avisforsiderne, og vi aner ikke, hvor meget, der stadig er gemt. Det bliver ikke berørt med den her aftale. Man kan nærmest ikke kalde det en reel undersøgelse.
  •
  • - Det danske Folketing og den danske befolkning er i årevis blevet holdt for nar, og har ikke kunnet få svar på spørgsmål. Man må bare spørge sig selv, hvad det var, de ønskede at skjule. Og det særligt, når man ser på de seneste afsløringer om håndteringen af fanger. Nu har Liberal Alliance og Alternativet – som plejer at kalde sig et åbenhedspartier – lagt sig ned for deres lukkethedskultur. Det er ubegribeligt.

• - Den her undersøgelse ændre ikke på det faktum, at vi stadig har behov for at komme til bunds i den danske krigs-deltagelse i Irak og Afghanistan. Og der er den eneste mulighed at genåbne kommissionen. Det vil vi fortsat arbejde på.
Onsdag, 25. maj 2016 - 16:27