Regeringen skal tage skarp afstand fra DA-udspil

Enhedslisten afviser skarpt Dansk Arbejdsgiverforenings udspil om at forringe af sociale ydelser, og kræver at en samlet regering tager afstand fra det. Enhedslistens socialordfører Finn Sørensen siger:

- DA´s udspil er ikke kun et groft angreb på arbejdsløse, kronisk syge og mennesker med handicap. Vi kan alle blive ramt af arbejdsløshed og sygdom, og så har vi krav på en fair behandling og økonomisk tryghed.

- Dansk arbejdsgiverforening vil tage penge fra mennesker, som overhovedet ingen chance har for at komme i arbejde. Mennesker med svære hjerneskader eller med handicap der gør dem helt ude af stand til at arbejde. Det er helt afsindigt.

Regeringen må samlet tage afstand
- Det er ikke nok at Socialdemokraterne lægger luft til DA´s udspil. Trygheden for lønmodtagerne er et af de helt centrale spørgsmål i valgkampen. Derfor må en samlet regering tage skarp afstand fra DA´s udspil, og vi må samtidig kræve klar besked fra Venstre om de støtter Arbejdsgivernes forslag.

DA vil presse lønningerne nedad
- Der er ingen dokumentation for, at det kommer flere i arbejde fordi vi tager pengene fra de arbejdsløse og de syge. DA´s egentlige formål er at presse lønningerne nedad. Det har man indset i Sverige, hvor den nye regering er gået i gang med at rydde op efter de katastrofale reformer, som har medført en social katastrofe for mange mennesker.

Tirsdag, 7. april 2015 - 10:18

[email protected]n.dk