Karakterkrav og færre studieretninger får EL til at forlade gymnasieforhandlinger

Forhandlingerne er endnu ikke afsluttet, men det står efter aftenens forhandlinger klart, at regeringen insisterer på, at en aftale skal indeholde karakterkrav, en beskæring af studieretningerne og indførelse af målstyring af uddannelserne. Samtidig insisterer regeringen på, at karakterer fra prøver, der gennemføres bare 2-3 måneder inde i uddannelsen fremover skal på eksamensbeviset.

Med de rammer, som regeringen her til aften har sat for de videre forhandlinger, er der definitivt lagt op til en reform, der samlet set vil forringe uddannelserne, mener Enhedslistens uddannelsesordfører, Jakob Sølvhøj, og derfor har Enhedslisten valgt at forlade forhandlingerne.

Jakob Sølvhøj udtaler:

·       Vi har forladt forhandlingerne, fordi det nu ligger fast, at der skal indføres karakterkrav i gymnasiet. Samtidig vil regeringen tage de første skridt mod en målstyring af gymnasiet. Det har mildest talt ikke været en succes i folkeskolen, og vi vil ikke den vej på gymnasiet. Vi afviser samtidig regeringens krav om indførelse af nye prøver og karakterer.

·       Vi afviser også regeringens krav om en kraftig beskæring af studieretningerne. Det vil gå hårdt ud en række fag og vil begrænse elevernes muligheder for at vælge sprogfag som spansk og kinesisk. Det er utrolig bagudskuende i en tid, hvor verden har åbnet sig, og vi i den grad har brug for dygtige unge, der kan kommunikere med resten af verdenen.

·       Reformen er forligsbelagt, og derfor har SF, Socialdemokraterne og Radikale hver især nøglen til at stoppe reformen og forhindre, at den bliver gennemført på denne side af et valg. Selv hvis det skulle lykkes at gøre de værste ulykker i reformen lidt mindre, er der absolut ingen grund til at lægge stemmer til en forringelse af uddannelserne, når nu de har muligheden for at stoppe reformen helt. De partier, der stemmer for, må derfor stå på mål for reformen i sin helhed.

·       Vi ønsker et gymnasium, hvor alle har gode muligheder for at uddanne sig - uanset social baggrund. Og det er afgørende for os, at gymnasiet bygger på undervisningsfrihed til lærerne og et undervisningsmiljø for de studerende, hvor det handler om at lære noget i fællesskab, hvor de unge har flere muligheder, og hvor alle har lyst til at blande sig.  Gymnasiereformen trækker i den stik modsatte retning med fokus på karakterer og indskrænkning af de unges muligheder for at vælge fag, der ruster dem til de forandringer, der sker i verden omkring os.

Onsdag, 25. maj 2016 - 8:57