Grotesk studehandel mellem miljøministerium og rabiat lobbyorganisation

Enhedslisten miljøordfører, Maria Reumert Gjerding, er oprørt over den politiske studehandel mellem Miljø- og Fødevareministeriet og den rabiate lobbyorganisation Bæredygtigt Landbrug, som Politiken har afsløret via aktindsigt i en korrespondance mellem ministeriets departementschef og Bæredygtigt Landbrug. Det er helt uacceptabelt at give politiske indrømmelser til en lobbyorganisation for at undgå en retssag, siger ordføreren, som nu kalder ministeren i samråd.

• - Det er helt, helt grotesk. Ministeriet beder nærmest den mest rabiate lobbyorganisation inden for dansk landbrug om at skrive kommissoriet for en ny vandløbslov. Jeg er helt rystet.
  •
  • - Selvfølgelig må et ministerium gerne lytte til, hvad relevante interesseorganisationer har af input. Men der må være grænser for den indflydelse, man giver til en lobbyorganisation. En aktuel retssag må under ingen omstændigheder blandes sammen med konkret lovgivning eller udarbejdelse af et kommissorium. Det er dybt kritisabelt.
  •
  • - Alt tyder på, at ministeren har indgået en studehandel med Danmarks mest rabiate landbrugsorganisation. Man har efterkommet Bæredygtigt Landbrugs helt urimelige krav og givet en lobbyorganisation mulighed for at diktere miljøpolitikken i Danmark. Det er helt uacceptabelt.

Enhedslisten har nu indkaldt Eva Kjer Hansen i samråd og kræver at få udleveret hele korrespondancen mellem Bæredygtigt Landbrug, ministeriet og ministeren i den aktuelle sag.

Tirsdag, 16. februar 2016 - 14:21