Den værst tænkelige køber af Dankortet

Et konsortium med Bain Capital er favorit til at købe Dankortet og Betalingsservice gennem selskabet Nets. Det får Frank Aaen til at slå alarm.

- Bain Capital er en kontroversiel kapitalfond, der altid selv tjener penge, men trækker et spor af fyringer og konkurser efter sig. Det er svært at forestille sig en værre ejer af et monopol som Dankortet, siger finansordføreren.

Det er ikke ligegyldigt, hvem der ejer Dankortet

Der er flere risici ved en kapitalfond som Bain Capital, som de danske myndigheder ikke vil kunne gardere sig mod.

- Vi har før set Bain gældsætte selskaber ud over rimelighedens grænser for at betale udbytte til investorerne eller skære helt ind til benet for at øge værdien før et salg. Hvis Nets bliver nødlidende, eller Dankortet bliver ustabilt som følge af besparelser, så rammer det forbrugerne, mens myndighederne vil være magtesløse, siger Frank Aaen.

- Det passer simpelthen ikke, når erhvervsminister Henrik Sass Larsen siger, at det er ligegyldigt, hvem der ejer Dankortet. Der er jo en grund til, at kapitalfonde som Bain Capital bliver kaldt selskabsplyndrere.

Personfølsomme oplysninger på et sølvfad

Et andet problem er datasikkerheden, fordi Nets står til at blive amerikansk ejet.

- Vi ved fra udtalelser fra eksperter og justitsministeren, at der vil opstå en modsætning mellem de danske regler om datasikkerhed, og de regler f.eks. et amerikansk selskab er underlagt. Der er bred enighed om, at ingen dansk myndighed derefter kan sikre, at dansk lovgivning overholdes, siger Frank Aaen.

Disse spørgsmål vil Frank Aaen også tage op, når han tirsdag gæster Nets-medejeren Danske Banks generalforsamling på vegne af Kritiske Aktionærer.

Tirsdag, 18. marts 2014 - 15:55

IT