Declaración de politicos daneses sobre el acuerdo de paz en Colombia

Como parlamentarios y concejales de ciudades en Dinamarca celebramos el nuevo acuerdo entre el Gobierno de Colombia y las FARC-EP, y ofrecemos nuestro apoyo y acompañamiento a la implementación de este importante acuerdo. Al mismo tiempo estamos profundamente preocupados por la intensificación de actividad paramilitar desde que fuera firmado el primer acuerdo de paz al final de septiembre. Reconocemos el trabajo de Marcha Patriótica en defensa de los derechos de las víctimas del desplazamiento forzado, y el trabajo que ha hecho para que haya paz en Colombia. Estamos consternados por el hecho de que en un espacio de 48 horas, tres miembros de la Marcha Patriótica fueron asesinados en Colombia, y dos más sufrieron atentados. Solicitamos al Gobierno Colombiano que tome todas las medidas posibles para asegurar que no se repite el genocidio de los años ’80 cuando miles de miembros del partido político la Unión Patriótica fueron asesinados después de un anterior acuerdo de paz.

.

Erklæring fra danske politikere om fredsaftalen i Colombia

Som medlemmer af parlamentet og byrådsmedlemmer i Danmark byder vi den genforhandlede fredsaftale opnået mellem Colombias regering og FARC-EP velkommen. Vi tilbyder vores støtte og ledsagelse til implementeringen af denne afgørende aftale. På samme tid er vi alarmeret over stigningen i paramilitær aktivitet i Colombia siden den oprindelige fredsaftale blev underskrevet i slutningen af september. Vi anerkender Marcha Patrióticas (MAPA) arbejde for at forsvare de mange fordrevne colombianeres rettigheder, og MAPAs arbejde for at bringe fred til Colombia. Vi er chokeret over, at tre medlemmer af MAPA er blevet myrdet og to andre er blevet udsat for attentater, alt sammen i løbet af blot 48 timer. Vi fordømmer den aktuelle bølge af mord på politiske aktivister og forsvarere af menneskerettigheder i Colombia. Vi opfordrer Colombias regering til at tage alle nødvendige forholdsregler for at forhindre en gentagelse af folkemordet i 1980erne, hvor flere tusinde medlemmer af det politiske parti Union Patriótica blev myrdet efter at en tidligere fredsaftale var blevet underskrevet.

Declaration from Danish politicians about the peace agreement in Colombia

As members of parliament and councillors of Danish cities we welcome the revised peace agreement reached between the government of Colombia and the FARC-EP. We pledge to support and accompany the implementation of this crucial agreement. At the same time we are alarmed by the rise of paramilitary activity in Colombia since the initial peace agreement was signed at the end of September. We pay tribute to the work of The Patriotic March in defending the rights of the many displaced people and the work it has done to bring peace to Colombia. We are shocked that in the space of just 48 hours, three members of the The Patriotic March have been assassinated in Colombia and two more suffered attempts on their lives; and we condemn the recent wave of assassinations of political activists and human rights defenders in Colombia. We call on the government of Colombia to take every measure possible to ensure that the genocide of the 1980s, when several thousand members of the political party the Patriotic Union were murdered after a previous peace agreement was signed, is not about to be repeated.

Ninna Hedeager, councillor, Copenhagen

Ida Skov, councillor, Frederikshavn