Brugerbetaling på omvalg er helt galt

Regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti foreslår i dag at indføre brugerbetaling på uddannelse, hvis man allerede har gennemført en uddannelse på samme niveau. Forslaget vil gå ud over unge mennesker, der efter én uddannelse finder ud af, at de er gået den forkerte vej og gerne vil rette op. Der er ingen mening i at rammer unge mennesker, på vej til at finde deres rette hylde. Mener uddannelsesordfører Eva Flyvholm:

- Det er helt galt at forhindre unge mennesker i at tage den rigtige uddannelse, når de har opdaget. at de vil skifte kurs og kan gøre mere gavn et andet sted.

- Det kommer til at gå ud over den unge studerende, der troede at hun ville være gymnasielærer, og derfor tog en bachelor på universitetet, og nu selv skal betale for at blive folkeskolelærer. Den ambitiøse mand, der efter en bachelor på medicinstudiet finder ud af, at han i stedet langt hellere vil være sygeplejerske. Det er jo helt forkert at straffe de unge med brugerbetaling.

- Når man begynder på en professionsbacheloruddannelse, efter allerede at have taget en bachelor på universitetet, gør man det jo ikke for at udnytte systemet. Man gør det, fordi man finder ud af, at det var noget helt andet, man skulle eller var god til, og det er altså en ærlig sag, som man ikke bør straffes for ved at skulle ud og betale i dyre domme for uddannelsen.

- Al brugerbetaling i uddannelse skaber mere ulighed. Med det her forslag kan direktørens datter godt tage flere uddannelser eller have råd til at vælge forkert første gang -  men det bliver sjældent muligt for kasseassistentens søn. Det er uretfærdighed i hjertet af vores uddannelsessystem – og det skal vi ikke have.

- Jeg synes ærligt talt, at det er uforståeligt, at Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne støtter et så asocialt forslag, der indfører brugerbetaling i vores uddannelsessystem. Og det er da urimeligt at finansiere dagpengene ved at stjæle fra de studerende – de penge må da kunne findes et mere rimeligt sted.

Fredag, 3. juni 2016 - 10:44