Redegør for kampflyfinansiering

Enhedslisten vil tvinge regeringen og kampfly-partierne til at melde klart ud om finansieringen af indkøbet, inden de træffer den afgørende beslutning i forligskredsen. Det har partiet stillet et forslag om, som behandles i folketingssalen i dag.

Freds- og forsvarsordfører Eva Flyvholm udtaler:

• - Kampflykøbet er en gigantisk udgift på over 50 milliarder kroner. Hvis ikke vi kan få klarhed om finansieringen, før aftalen bliver lavet, er det jo helt absurd.
  •
  • - Forsvarsministeren har allerede åbnet for, at forsvarsbudgettet kan stige de kommende år. Det kommer til at koste ekstra penge, og selvfølgelig skal de da kunne redegøre for, hvor de penge skal komme fra, før man handler nye kampfly for mange milliarder. De regnemetoder, regeringen har brugt for at få kampflykøbet til at passe ind i det eksisterende forsvarsbudget, kan måske lige lade sig gøre på et skrivebord, men jeg tror ikke et øjeblik på, at de holder i virkeligheden.
  •
  • - Kan det virkelig passe, at vi som samfund har råd til at bruge over 50 milliarder kroner på kampfly, når vores børn må tilbringe dagen i underbemandede daginstitutioner med stressede pædagoger, og vores ældre knap kan få den mest nødvendige pleje? Det er det, jeg synes, regeringen og kampfly-partierne skylder et svar på.

Enhedslistens forslag om, at der skal redegøres for finansiering af kampflykøbet:

Torsdag, 26. maj 2016 - 9:53