Godt med højere pensionsalder for politikerne, men opgøret med lukrativ pension mangler

Det er en sejr, at det endelig er lykkedes at få de gamle magtpartier til at ændre politikernes pensionsalder, lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, der samtidig ærgrer sig over, at det store opgør med andre dele af politikernes lukrative pensionsvilkår er afblæst. Aftalen lander samtidig med, at Enhedslisten har seks beslutningsforslag i folketingssalen, som netop sigter mod at hæve politikernes pensionsalder og lukke flere huller i lovgivningen for eftervederlaget.

Pernille Skipper udtaler:

• - Vi er selvfølgelig glade for, at det er lykkedes at presse de gamle magtpartier til at ændre pensionsalderen. Det har vi i Enhedslisten kæmpet for i mere end ti år. Jeg tror, alle kan se det urimelige i, at de selvsamme politikere, som har hævet danskernes pensionsalder, har fastholdt en særligt gunstig pensionsalder for dem selv. Så selvfølgelig er det en sejr for Enhedslisten, at vi endelig får gjort op med det pensionshykleriet.
  •
  • - Jeg ærgrer mig til gengæld over, at det store opgør med politikernes pensionsvilkår er afblæst. Pensionsalderen er jo kun et lille hjørne af politikernes løn- og pensionsvilkår, som er voldsomt lukrative i sammenligning med almindelige menneskers. Politikerne vil stadig optjene en så voldsom pension på få år, at det svarer til, hvad almindelige lønmodtagere er årtier om.
  •
  • - Flertallet vil også hæve borgmester og regionsrådsformænds løn med mere end 30 procent. Det synes jeg er en voldsom lønfremgang. Samtidig betyder aftalen også, at politikerne nu kan se frem til en lønstigning, fordi deres løn reguleres opad med lønudviklingen. Det synes jeg er et ærgerligt signal. Vi har foreslået, at politikernes løn i stedet burde reguleres efter samme princip som overførselsindkomsterne.
Mandag, 9. maj 2016 - 12:01