Banker skal forklare sig for hele befolkningen

Nordea og Jyske Bank, der har samarbejdet med selskabet Mossack-Fonseca skal stille op til åben høring. Det har Folketingets skatteudvalg besluttet på foranledning af Enhedslisten, Alternativet, SF, Socialdemokraterne og De Radikale. Det er vigtigt med en åben høring for rullende kameraer, så hele befolkningen får mulighed for at få bankernes forklaring på oplysninger fra Panama-lækket, mener Enhedslistens skatteordfører, Rune Lund.

Rune Lund siger:

- Jeg er meget glad for, at der har været flertal for en offentlig høring. Det er jo ikke kun os politikere, der har brug for svar, men hele befolkningen, der hver dag betaler deres skat, for så at se velhavere snyde den fælles kasse. I det omfang bankerne har medvirket til skatteunddragelse, skylder de hele Danmark en forklaring.

- Meget kunne tyde på, at der er behov for at gøre op med en bundrådden kultur i visse dele af banksektoren. Denne sag lader til at have en dybde og et omfang, der umuligt kan forklares med, at fifleriet eller snyderiet kun skyldes enkeltindivider eller er tilfældige fejl.

- Jeg ser frem til, at IBIS og en uvildig skatteekspert kan gøre os klogere på, hvordan vi nu som samfund kan stramme op og sætte en stopper for, at en række meget velhavende mennesker tilsyneladende ikke vil bidrage til fælleskassen. Problemet er stigende, og skattely er en af de største trusler mod vores velfærdssamfund. Derfor skal vi handle nu.

Torsdag, 7. april 2016 - 12:59