Regeringen har ført Folketinget bag lyset i gødningsskandale

Berlingske kunne i går afsløre, at forskerne, der angiveligt skulle have leveret de tal og beregninger, som ligger til grund for landbrugspakken, slet ikke kan genkende den måde, tallene er blevet brugt. Fødevareministerens påstand om, at landbrugspakken ikke vil medføre øget forurening til skade for natur og vandmiljø, viser sig at være forkert. Dermed eroderer hele grundlaget for landbrugspakken. En samlet opposition fra rød blok har nu kaldt ministeren i samråd.

Miljøordfører Maria Reumert Gjerding udtaler:

- Det er en skandale, at man i ministeriet tilsyneladende har fiflet med gødningstallene for at dække over, at landbrugspakken vil medføre markant øget forurening i de kommende år, og dermed har alvorlige konsekvenser for naturen og for miljøet.

- Fødevareminister Eva Kjer Hansen har igen og igen forsikret Folketinget om, at miljøregnskabet bag landbrugspakken er positivt. Og at vandmiljøet og vores natur ikke vil lide under, at landmændene nu får lov at gøde mere. Det viser sig nu, at det er løgn. Regnskabet bag landbrugspakken er ikke et grønt plus. Det er et kulsort minus.

- I 30 år har vi arbejdet for at forbedre vandmiljøet ved vores kyster for at undgå iltsvind. I 30 år har vi arbejdet for at beskytte vores drikkevand mod landbrugets forurening. Det mangeårige arbejde sætter regeringens landbrugspakke over styr, og man forsøger endda at lyve om det.

- Både forligspartierne og hele Folketinget er blevet ført bag lyset med den måde, tallene er lagt frem, og det er en skandale. En samlet opposition fra rød blok har nu kaldt ministeren i samråd. Vi må til bunds i denne talmanipulation og få genberegnet tallene. Og alle de lovforslag, der knytter sig til landbrugspakken, og som er på vej gennem Folketinget, må omgående sættes i bero.

Søndag, 14. februar 2016 - 11:52