Fødevareminister skal i samråd og forklare MRSA-løgn

DR har afsløret, at fødevareminister Eva Kjer Hansen har talt usandt i et samråd om MRSA for få uger siden. På samrådet påstod ministeren, at Norges erfaringer med at fjerne MRSA fra svinestaldene, ikke har været en succes. Det er ikke rigtigt. I Norge har indsatsten fjernet MRSA i 90 % af besætningerne. Kun i lidt under 10 % har flere behandlinger været nødvendige. Landbrugsordfører Maria Reumert Gjerding udtaler:

- Jeg er ærlig talt dybt chokeret. Det viser jo desværre, hvor travlt fødevareministeren og ministeriet har med at forsøge at undgå, at vi sætter effektivt ind for at bekæmpe de antibiotikaresistente svinebakterier, fordi det kan blive dyrt for erhvervet.

- Fordi man har handlet så effektivt i Norge, har man formået at undgå, at smitten har spredt ukontrolleret til befolkningen, på samme måde som vi ser i Danmark, hvor mennesker, der aldrig har været i en svinestald, risikerer at blive smittet med farlige antibiotikaresistente svinebakterier.

- Jeg vil i næste uge drøfte med Folketingets partier, hvordan vi skal forholde os, når fødevareministeren på et samråd ikke taler sandt. Og så har jeg selvfølgelig indkaldt ministeren til endnu et samråd. Det er på tide, at vi kommer til bunds i denne løgnehistorie og begynder at bruge de gode norske erfaringer til at komme de farlige bakterier til livs i danske svinestalde. For selvfølgelig skal befolkningens sundhed altid veje højere end hensynet til en svineindustri.

Mandag, 1. februar 2016 - 11:11

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Nyt fra afdelingen
13. aug – Frederikshavn
Ansvaret for dagpengenes fald
10. aug – Frederikshavn
68 er mere end nok
9. jul – Fagligt Landsudvalg
På vej mod en ny socialreform?
7. jul – Frederikshavn