Ulovlig sprøjtegift truer vores drikkevand og sundhed

DR kan i dag afsløre, at der er fundet ulovlige sprøjtegifte hos hver sjette landmand, og at en sprøjtegift, der aldrig har været tilladt til markbrug i Danmark, er fundet i flere vandløb. Det får Enhedslistens miljøordfører Maria Gjerding til at rette en skarp kritik mod Fødevarestyrelsens kontrolsystem.

- Jeg er dybt rystet over, at der er ulovlige sprøjtemidler i omløb i så stort omfang. Det viser med al tydelighed, at der ikke er tale om et enkelt brodent kar, men at der er tale om systematiske overtrædelser af loven, siger Maria Gjerding og uddyber:

- Når vi oven i købet finder en meget giftig nervegift i vores vandløb, som aldrig har været tilladt til markbrug i Danmark, så må alle alarmklokker ringe.

Små mængder kan volde stor skade

Der tegner sig et billede af, at der slet ikke er styr på landbrugets omgang med sprøjtegifte, mener Maria Gjerding. Derfor indkalder hun nu miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen i samråd og kræver samtidig, at der strammes gevaldigt op over for landmændenes brug af sprøjtegift.

- De her sprøjtegifte er jo forbudte af en årsag. Der er tale om meget giftige stoffer, som selv i små mængder kan medføre stor skade for vores vandmiljø og natur, og som kan ende i vores drikkevand og i vores mad. Det er derfor, denne sag er så dybt alvorlig, forklarer Enhedslistens miljøordfører.

Onsdag, 16. december 2015 - 11:33