Pernille Skipper revser toårig politiuddannelse

Socialdemokraterne, Venstre, LA, Konservative og Dansk Folkeparti har netop indgået en ny politiaftale, som forkorter politiuddannelsen for tre til to år. Det vil gå udover kvaliteten af politiuddannelsen, frygter Enhedslistens retsordfører, Pernille Skipper, som også kritiserer finansieringen af aftalen, hvor ungdomsuddannelserne vil blive ramt af kraftige nedskæringer:

• - Der er brug for et dygtigere politi. Ikke et dårligere. At forkorte politiets grunduddannelse fra tre til to år kan vise sig at få katastrofale konsekvenser. Politiet står over for en stadig mere kompleks virkelighed og et mere sammensat kriminalitetsbillede. Der er mere end nogensinde før brug for en grundig politiuddannelse.

Mere komplicerede opgaver

Pernille Skipper understreger, at der er brug for flere betjente, men særligt fordi, politiarbejdet bliver mere og mere kompliceret, er der bestemt ikke  brug for kortede uddannede politifolk.

• -  Politiets opgaver bliver mere komplicerede. Vi har brug for, at vores politikorps følger med, og også hele tiden bliver klogere, når nu de kriminelle bliver det. Der er også flere bevogtningsopgaver, blandt fordi Krudttønden og den jødiske synagoge blev angrebet i februar. Vi skal passe på vores religiøse mindretal. Og vi har derfor brug for nogle flere betjente. Men vi har ikke brug for dårligere betjente.

Noget skæres fra

Ifølge Enhedslistens retsordfører kan det ikke undgås, at vigtige dele af politiuddannelsen skæres fra, når man forkorter uddannelsen fra tre til to år.

• - Når man forkorter uddannelsen med en tredjedel, vil noget naturligvis skulle skæres fra. Der vil være noget viden og nogle kompetencer, som de kommende betjente ikke får. Det kan være skydetræningen, konflikthåndteringen, førstehjælp, undervisning i internationalt politisamarbejde, håndtering af udsatte grupper eller andet. Og det vil give en ringere kvalitet i sidste ende.

Usammenhængende politik

Pernille Skipper synes ikke, det hænger sammen, at man vælger at finansiere politiaftale være at skære på unges uddannelser. Det betyder skolelukninger, ringere kvalitet i undervisningen, og det vil føre til, at færre unge vil få en uddannelse, mener ordføreren.

• - At socialdemokraterne og højrefløjen vælger at finansiere politireformen ved at tage pengene fra de unges uddannelser er jo politik, der er så usammenhængende, at man skulle tro, det var løgn. De enorme besparelser, der er på erhvervsskolerne og gymnasierne, betyder, at skoler kommer til at lukke, at kvaliteten af uddannelserne bliver markant dårligere og i sidste ende, at der er flere unge, som ender uden en uddannelse.
Tirsdag, 17. november 2015 - 16:18