Enhedslisten vil have dagpenge, ældrerettigheder og grøn omstilling på finansloven

Enhedslisten skal i dag til sættemøde hos finansministeren forud for forhandlingerne om finansloven for 2016. I den forbindelse lancerer partiet nu sit eget finanslovsforslag, der sløjfer de nedskæringer på blandt andet uddannelse og udviklingsbistand, som regeringen foreslår, og i stedet investerer i velfærd, tryghed på arbejdsmarkedet og grøn omstilling.

Enhedslisten ønsker blandt andet at afsætte penge til et mere trygt dagpengesystem, at indføre en række minimumsrettigheder for ældre hjemmehjælpsmodtagere og indføre et prisstop i den kollektive trafik. Desuden vil partiet afsætte to milliarder kroner årligt til en landdistriktspulje, der skal skabe job og udvikling uden for de store byer. Enhedslistens finansordfører, Pelle Dragsted siger:

- Det bliver jo næppe Enhedslisten, der indgår i en finanslovsaftale i år. Vi er simpelthen for langt fra Venstres planer om at skære i velfærden og boligstøtten til pensionister for at give målrettede skatterabatter til nogle af Danmarks mest velhavende familier.

Fuldt finansieret forslag

Pelle Dragsted understreger, at Enhedslisten ved at fremlægge et forslag til finansloven ønsker at vise en anden vej for udviklingen i Danmark.

- Når vi fremlægger et omfattende og fuldt finansieret finanslovsforslag, så er det for at vise, at der findes en anden vej for Danmark. En vej, hvor vi styrker vores fællesskab i stedet for at underminere det. Hvor vi øger ligheden, og hvor vi placerer Danmark i den grønne superliga.

Enhedslisten vil finansiere sine forslag ved blandt andet at annullere planlagte reduktioner af topskatten og selskabsskatten samt ved at indføre en skat på finansielle transaktioner.

Læs hele udspillet her:

BilagStørrelse