Læs Pernille Skippers årsmødetale

De fleste af jer har nok allerede hørt om den her tilvalgsordning. Det er noget, bl.a. Lars Løkke helt vildt gerne vil have indført. Og det lyder lidt lækkert. Nærmest som en tag-selv-buffet. Måske er der nogen, der håber, at der også er fri fadøl.

Jeg er ked af det. Det er mindre lækkert, end det lyder. For det handler selvfølgelig om, at vi den 3. december skal stemme om afskaffelse af det danske retsforbehold, så EU får lov til at bestemme over vores retspolitik. At nogle meget nære ting, som i dag besluttes af vores folkevalgte politikere, fremover bliver bestemt af EU.

***

Der allerede en hel masse myter om, hvad det er, vi skal stemme om. Myter som fordrejer og forsimpler debatten. Som en lille service har jeg taget nogle af mine favoriteksempler med.

De EU- begejstrede partier faktisk lidt svært ved at få over deres læber, hvad afstemningen egentlig handler om. Selvom krydset gælder det fulde retsforbehold, og den danske befolkning derfor aldrig vil blive spurgt igen, kalder de det en ”omdannelse” af retsforbeholdet og en indførelse af en ”tilvalgsordning”.

Det er ikke virkeligheden.

I alt 22 nye regelsæt kommer til at gælde i Danmark, hvis vi stemmer ja. De handler om alt fra strafniveauer til overvågning af flypassagerer. Domstole, politi og retssikkerhed, men også noget så nært som regler for skilsmisser og forældremyndighed.

Hvis ja-partierne mener, at en afskaffelse af retsforbeholdet er så fabelagtigt, skulle man tro, at de ville tale mere om de mange ting. Men det gør de ikke. De gør alt, hvad de kan for at få det hele til at handle om en lille promille af afstemningen, nemlig politisamarbejdet.

For eksempel lader Morten Østergaard, som om vi kun stemmer om Europol med denne lille perle:

Jeg glæder mig til at komme i gang med debatten om retsforbeholdet. Jeg håber, at danskerne vil holde fast i, at vi ikke skal gøre forbryderne en tjeneste ved at træde ud af Europol-samarbejdet.

– Morten Østergaard, formand for Radikale

Ja, så er den debat da lukket.

Og hvis man skulle være bekymret for, at debatten pludselig blev for saglig, kan man altid regne med Løkke, som har været på banen med den her:

… Så vi kan komme narkobander, tyvebander og pædofiliringe til livs. Så vil man dem til livs, skal man stemme ja. Har man en anden ambition, kan man selvfølgelig godt stemme nej

– Lars Løkke, statsminister (V)

Og min personlige favorit:

Jeg håber, at afstemningen kommer snart, så vi kan gå ud og kæmpe kampen for, at Danmark ikke bare skal være et mekka for forbrydere

– Søren Pape Poulsen, formand for Konservative

Uha da, et mekka for forbrydere. For det bliver man åbenbart, hvis man ikke har fuld adgang til én specifik Europol-database, som det for eksempel er tilfældet for Norge, Island og Schweiz. Alle ved jo, at hvis der er lande, man kan kalde et mekka for forbrydere, så er det netop de tre lande.

***

Der er åbenbart ikke rigtig grænser. Når de nu er i gang, så bruger de også retsforbeholdet som undskyldning for at hjælpe de mennesker, der lige nu er på flugt fra bl.a. Assad i Syrien og ISIL Nordirak. Her har de faktisk også forsøgt at gemme sig bag ved retsforbeholdet.

Vores alle sammens Inger Støjberg:

”Vi kommer ikke til at tage del i de 160.000 asylansøgere, der skal fordeles. Det gør vi ikke, fordi vi har et retsforbehold, og vi tager også allerede nu en meget stor del andel.”

- Inger Støjberg, integrationsminister (V)

Jeg ved næsten ikke, hvor jeg skal starte og slutte. Det gør jeg heller ikke, når jeg læser Bo Lidegaards fumlerier i lederen i Politiken i dag.

Men jeg vil nøjes med en enkelt ting til dem begge: Der er faktuelt ikke noget, der forhindrer regeringen i at tage ansvar for at hjælpe mennesker på flugt. Vi kan sagtens hjælpe. Vi bør hjælpe. Det handler ikke en fløjtende fis om retsforbeholdet. Det handler kun om politisk vilje.

***

Når nu vi går på barrikaderne for at bevare det danske retsforbehold, så handler det om demokrati. Men det handler også om retssikkerhed. Og det er noget, vi i Enhedslisten altid står fast på – også gennem terrortrusler, frygt og anspændte politiske situationer.

Det er en del af vores DNA at kæmpe for frihedsrettigheder, åbenhed og kontrol med magthaverne. Det gør vi også den her gang.

Hvis retsforbeholdet bliver afskaffet, så kan vi godt regne med, at vi får en helt anden lovgivning på områder som forældremyndighed, domstole, kriminel lavalder, politi og meget andet.

Den lovgivning vil blive besluttet ved et bord, hvor 27 andre lande også skal tilgodeses – lande som stadig har forbud mod abort, forbud mod ”homoseksuel propaganda” eller store indskrænkninger af ytringsfriheden.

Venner. Det er ikke fremskridt at gå med til sådan noget. Det er tilbageskridt.

***

Nogen vil sige, at når vi ikke vil lægge beslutningerne i armene på konservative statsledere eller bureaukrater i Bruxelles, er det fordi vi lukker os om os selv. De har ingenting forstået.

International solidaritet flyder i Enhedslistens årer. Vi tror på, at kloden og vores eget lille land bliver bedre, hvis vi åbner os ud ad til mod verden og samtidig tager godt imod de mennesker, der kommer hertil.

Vi tror på, at vi som befolkninger skal stå sammen på tværs af landegrænser – da rettigheder blev krænket i Sydafrika, når kurderne kæmper i Kobane, og når Ungarns myndigheder behandler flygtninge som kvæg.

Vi ved, at internationalt samarbejde og international solidaritet er den eneste vej til at løse de globale udfordringer, vi står overfor. Uanset om det handler om klimaet, om at sikre fred og bekæmpe krig eller om at bekæmpe kriminalitet.

Og vi ved frem for alt, at den internationale solidaritet skal være demokratisk forankret i befolkningerne. Vi skal turde at have visioner, at tænke nyt og kreativt. Det gør vi ikke ved at give vores selvbestemmelse til noget så gammelt, forstokket og udemokratisk som EU-systemet. Et system, der gang på gang slår fejl, når det handler om at sikre indflydelse og grundlæggende rettigheder for de europæiske befolkninger.

***

Nu hvor debatten op til afstemningen går i gang, har jeg et budskab til Lars Løkke, Mette Frederiksen, Morten Østergaard og de andre partiledere, der er så ivrige efter at vi skal opgive vores selvbestemmelse: Tag jeres egen afstemning alvorligt.

De kommende uger går vi i Enhedslisten på gader og stræder. Og vi kommer til at diskutere både det gode og det dårlige. Fordi vi tror på den demokratiske debat og proces, som en folkeafstemning er.

Kære Lars, Mette og jer andre. I har selv valgt, at afstemningen skal handle om hele retsforbeholdet, ikke kun europol. Hvis I virkelig tror på det, må I også stå på mål for det. For hvert område, hvor I så brændende ønsker at befolkningen skal opgive selvbestemmelse, må I forklare hvorfor. Drop jeres spin. Hold op med at påstå, at vi ikke overlader selvbestemmelse til EU – befolkningen bliver jo aldrig spurgt igen.

Det er jeres afstemning. Tag den nu alvorligt.

Og kære venner. I dag kickstarter vi vores kampagne. Fordi vi tror på demokrati og international solidaritet. Fordi vi kæmper for retssikkerhed og frihedsrettigheder. Og fordi vi ved, at vi kan vinde, hvis vi knokler hårdt for det. Rigtig god kamp!

Søndag, 27. september 2015 - 11:56