EL til samtlige kandidater: Frem med partistøtte inden valgdagen

I dag offentliggør Berlingske en stor database over samtlige kandidaters modtagne partistøtte. Og databasen viser indtil videre, at især siddende folketingsmedlemmer og medlemmer af Venstre, Socialdemokraterne og Konservative ikke ønsker at oplyse om partistøtten. Demokratisk problem, som skal løses inden d. 18. juni, mener Enhedslistens gruppenæstformand, Pernille Skipper.

- Danmark er blevet kritiseret gentagne gange internationalt for manglende åbenhed omkring partistøtte. Reglerne er simpelthen for dårlige. Det er et problem, fordi vælgerne ikke kan gennemskue pengestrømmene, og derfor heller ikke har mulighed for at vurdere, om der udveksles holdninger for kontanter.

- Især i en valgkamp burde de øvrige partier være villige til at vise, hvordan de finansierer deres annoncer, plakater osv. Og det er vidne om dårligt demokratisk sindelag, hvis kandidaterne ikke udnytter denne database til at få fuld åbenhed også inden valgets afholdelse.

Reglerne kræver kun, at man lægger navne på støtter over 20.000 kr. frem. Og ikke før årsregnskabet sendes af sted senere på året. Hvis ikke kandidaterne gør noget ekstra, får vælgerne intet at vide før valgdagen, og det er et demokratisk problem, mener Enhedslisten.

- Det er da relevant for vælgerne at vide, når de skal til stemmeboksen, hvem der står bag partierne. Hvis den store fortaler for flere motorveje får penge fra transportbranchen, er det da vigtigt at vide. Eller hvis modstanderne er strammere regulering af finanssektoren får støtte fra bankerne, skal vælgerne da kunne vurdere, om det skal have betydning for krydset.

- I Enhedslisten er vi glade for denne chance til at være åbne om partistøtten. Normalt samler vi selv al den information ind, så det kan blive lagt frem i løbet af valgkampen. Nu bliver vi hjulpet lidt på den praktiske front.

Mandag, 1. juni 2015 - 19:00