Tyveriet fra Landsbyggefonden

Af Frank Aaen (MF) Enhedslisten

Finansminister Thor Pedersen benægter hårdnakket, at regeringen stjæler lejernes penge, når de snupper 4 mia. kroner fra Landsbyggefonden. Thor har dog store vanskeligheder med at forklare, hvad det så er for en øvelse, han har gang i. Jeg forventer heller ikke nogen brugbar forklaring.

Landsbyggefondens penge er lejernes opsparede, solidariske sparepenge, der skal bruges til renovering og vedligeholdelse m.v. Pengene kradses ind over huslejen, og det er et tvungent bidrag.

Det er ikke første gang, de stjæler af lejernes sparepenge. Landsbyggefonden har i forvejen måttet betale 8 mia. kroner til staten siden 2002, og nu skal fonden så ud og låne 3-4 mia. kr. yderligere for at regeringen kan prale af, at de bygger flere almene lejeboliger. Alt i alt stjæler regeringen altså 12 mia. kroner fra lejerne.

Regeringens egne tal fra december 2005 viser, at fonden først er likvid i 2022, indtil da – og forudsat at finansministeren og andre langfingrede ikke snupper mere end de nævnte 12 mia. kr. – skal renoveringer m.v. betales via lån.

Omvendt Robin Hood

Finansministeren udtaler ganske provokerende til 24-Timer d. 30. august, at ”lejerne må være solidariske”. Solidariske med hvem, spørger jeg. Er det med staten, hvis andel af nybyggeriet, lejernes sparepenge går ind og dækker? Eller er det med boligejerne – særligt de rigeste, der har fået skattelettelser og har tjent tusindvis af skattefrie kroner i værdistigninger, og ved finansministerens stor-rapseri helt undgår at deltage i at løse den boligsociale byggeopgave?

Det er jo at vende alting på hovedet, når de dårligst stillede borgere skal være solidariske med staten og de rigeste. Tyveriet fra Landsbyggefonden er ét af de mest ulighedsskabende tiltag, regeringen har mønstret til dato.

Landsbyggefonden skulle egentlig bruges til at betale for nødvendige reparationer, isoleringsarbejder, vinduesudskiftninger osv. betales af Landsbyggefonden, men er der ikke penge nok. Lejerne frygter, at de skal slås indbyrdes om prioriteringen af nødvendige og fornuftige projekter. Og så er der oven i købet udsigt til stigende husleje.

Asociale Thor

Regeringens tyveri på nu 12 mia. kr. fra fonden kan sammenlignes med, at Røde Kors laver en landsindsamling til humanitære formål i Afrika, hvorefter regeringen tager pengene og lader dem være statens bidrag til Afrika ved at kalde det ulandsbistand. Det er snyd og bedrag.

Det er denne bekvemme metode, hvor staten gældsætter lejerne, bryster sig af at bygge lejeboliger, og i sidste ende lader de fattigste – og de fattigstes børn – betale deres tvungne bidrag til fonden, som Thor Pedersen kalder ’solidarisk’. Har man hørt mage.

Det sker samtidig med at statskassen bugner med 76 mia. i overskud i år, og uligheden mellem ejer og lejer dagligt øges.

Det er hamrende asocialt.

Fredag, 1. september 2006 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg