Debat om kortere arbejdstid

Kronik i Information d. 9. december 2016

"30 timers ugen er ikke en umulighed

En arbejdsuge på 30 timer vil give os bedre livskvalitet, dæmme op for stress og nedslidning og være til gavn for klima og miljø. Samtidig er en kortere arbejdsuge økonomisk realistisk at gennemføre. Endda uden lønnedgang, og uden at samfundet bliver fattigere. Det underbygger Enhedslisten med nye beregninger, der offentliggøres i dag."

Af Pernille Skipper, Pelle Dragsted, Finn Sørensen og Maria Gjerding, MF’ere for Enhedslisten

Finn Sørensen : Derfor er 30 timers arbejdsuge nødvendig! blogindlæg på Avisen.dk 9. december

"Men det er mere end 25 år siden, vi sidst har fået en arbejdstidsforkortelse. I samme periode er uligheden vokset dramatisk. De 10 procent rigeste er kun blevet rigere, de 10 procent fattigste fattigere. Og lønmodtagernes andel af virksomhedernes overskud er blevet mindre.  Nu må det være lønmodtagernes tur. Det mener Enhedslisten. Derfor rejser vi nu debatten om at indføre en 30 timers arbejdsuge.

30 timer og vejen til det gode liv - debatindlæg på Kontradox Modkraft 12. december 2016

»Det er på tide, at vi tager kontrollen over vores liv tilbage og sætter mål for et bedre liv for lønmodtagerne. Et konkret og opnåeligt mål er kortere arbejdstid, som kan give os mere tid til livet,« skriver Jakob Nerup fra Enhedslisten. Ifølge partiet skal en 30-timers arbejdsuge indføres hurtigst muligt.

30 timer – et stærkt, samlende krav - Finn Sørensens blog på Arbejderen.dk 13. december

"Det er på tide, at arbejderklassen og fagbevægelsen samler sig om et fælles krav, der kan bringe os i offensiven. Kravet om 30 timers arbejdsuge er et sådant krav."

Kritik af Enhedslistens forslag - og vores svar

Børsen

Politiken

Dennis Kristensen: "For dumt at skyde arbejdstids-debatten ned så hurtigt" (18. december 2016)

Kritisk Debat

Fagforeninger

Københavns kommunes største fagforening (LFS) støtter 30 timers arbejdsuge

" Vi opfordrer til, at politikerne i Københavns Kommune i forbindelse med budget 2018 afsætter 20 mio. kroner til et fireårigt forsøg, hvor 60 medarbejdere får 30 timers arbejdsuge med fuld personale- og lønkompensation. Formålet er at styrke kvaliteten af kerneopgaven, sikre godt arbejdsmiljø og sænke sygefraværet markant." udtalelse fra LFS repræsentantantskabsmøde 26. november 2016

Målinger

TV2: Fremlægger model for 30 timers arbejdsuge - og økonomerne er ikke afvisende

Økonomer roser partiet for at bruge anerkendte regnemetoder. Fremtidig lønfremgang veksles til mere fritid. Enhedslisten har lavet et regnestykke, der viser, hvordan vi får råd til en 30 timers arbejdsuge. Partiets økonomiske model er baseret på anerkendte regnemetoder, der viser, hvordan lønmodtagerne ved fremtidige overenskomstforhandlinger vil kunne veksle højere løn til kortere arbejdstid.

Afstemning om 30 timers arbejdsuge på TV2 - fra 7. november 2016

BilagStørrelse