Terrorlovgivningen er en trussel mod ytringsfriheden

Enhedslisten vender sig skarpt mod at terrorlovgivningen anvendes til at lægge store begrænsninger på muligheden for at udvise solidaritet og kæmpe for bl.a. menneskerettigheder. Mens Enhedslisten ikke støtter initiativet Fighters and Lovers, der gennem salg af T-shirts støtter palæstinensiske PFLP og colombianske FARC, så støtter vi initiativets ret til at ytre sig.

Line Barfod, der er Enhedslistens retspolitiske ordfører, udtaler:

- Vi vil til hver en tid forsvare enkeltpersoner og organisationers ret til at benytte ytringsfriheden, til at udtrykke deres støtte til kampe og bevægelser rundt om i verden. Hvis ikke vi har mulighed for at diskutere sådanne spørgsmål, så har vi ikke muligheden for at finde demokratiske løsninger på forskellige konflikter.

- Hverken PFLP eller FARC har tilstrækkeligt rene hænder, til at Enhedslisten kan støtte konkrete indsamlinger til disse organisationer. Heller ikke gennem salg af T-shirts. Men for Enhedslisten er det ikke et spørgsmål om støtte til konkrete organisationer, men derimod om retten til at udtrykke sit politiske synspunkt, og opfordre til at støtte organisationer man sympatiserer med.

- Vi finder det derfor dybt problematisk, at man med terrorlovgivningen i hånden, lægger begrænsninger på ytringsfriheden og mulighederne for solidaritetsarbejde.

- Vi finder det paradoksalt, at regeringen på den ene side strækker sig til det yderste for at forsvare Jyllands-Postens ytringsfrihed, mens man på den anden side begrænser menneskers ret til at ytre støtte til forskellige bevægelser rundt omkring i verden.

- Enhedslisten så gerne at den danske regering gjorde som den norske, der afviser at følge EU’s terrorlister, fordi listerne forhindrer dem i at arbejde for en fredeligere verden.

Torsdag, 23. februar 2006 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg