Stop spekulationen - offentlig og demokratisk bank nu!

En offentlig bank i samfundets tjeneste - ikke aktionærernes

Enhedslisten er på ingen måde modstander af selve konceptet bank. Bankernes oprindelige funktion er jo at sikre, at penge flyder derhen, hvor de kan bruges til at sætte gang i nye aktiviteter. Der kan skabe nye værdier. I stedet for at sy pengene ind i madrassen, hvor de ikke gør nogen gavn, går vi ned til banken, og sætter dem ind på kontoen, så andre mennesker og virksomheder kan få gavn af pengene. Det sker når banken låner pengene ud til nye aktiviteter. Det betyder, at virksomheder og iværksættere, har adgang til kapital. Det er i udgangspunktet en god ordning. Problemet er bare, at sådan fungerer bankerne ikke længere.

Bankernes jagt på størst mulig profit tilsidesætter alle andre samfundshensyn. Man involverede sig under finanskrisen i heftig spekulation, der sammen med alt for risikable udlån endte med at skabe en finanskrise. Bankerne blev reddet af resten af samfundet med bankpakkerne, der kostede samfundet enorme beløb. Efter dette skulle man tro, at bankerne ville udvise mere samfundssind. Men intet har ændret sig.

Som det fremgår af de følgende sider, er bankerne akkurat lige så griske, og jagten på at øge profitten er lige så intens som før krisen. Det betyder overpriser for udlån og bankforretninger gennem stigende gebyrer. Målet er at skabe størst muligt overskud til aktionærerne.

Derfor skal vi have en hård regulering af bankerne. Men det er ikke nok. Vi skal også opbygge en offentlig banksektor som alternativ til spekulanterne. Derfor lancerer Enhedslisten sin kampagne om behovet for en offentlig banksektor.

En offentlig bank er god for samfundet. Den har ikke behov for at tjene en masse penge til aktionærer, og derfor skal der ikke suges unødigt mange penge ud af økonomien. Penge som i stedet kunne bruges på forbrug og investeringer, der sikrer økonomisk aktivitet. En offentlig bank vil heller ikke påtage sig unødige risici på grund af spekulativ adfærd eller høj-risikable udlån. Den offentlige bank vil være langt mindre eksponeret for en ny finanskrise.

De private bankers tag-selv-bord og snylteri på resten af samfundet må have en ende. Vi skal have en offentlig bank nu.

Se seneste nyheder med emneordet