Gå til hovedindhold
Vi støtter stadig lærerne

Vi støtter stadig lærerne!

KL og regeringen vil af med lærernes arbejdstidsaftaler, så den enkelte skoleleder tilrettelægger arbejdstiden for den enkelte lærer. Derved fjernes alle regler og lærerne fratages indflydelse på deres arbejdstid, det  Lærerne derimod vil sikre, at der er tid til at forberede undervisningen ordentligt. Torsdag fremlagde regeringen et indgreb i konflikten.

Der er mange myter og påstande om lærerlockouten. Få styr på fakta i vores Spørgsmål og svar.

Regeringsindgreb...

Regeringen har i dag, torsdag den 25. april, fremlagt et indgreb i konflikten. Her kan du læse hovedpunkterne i indgrebet.

• Lederen får fuld ledelsesret over de ansattes arbejdsopgaver. Det vil sige, at de nuværende arbejdstidsregler om bl.a. forberedelse fjernes. Der udarbejdes i stedet en årsnorm for lærernes undervisningstimer, og lærerne får en opgaveoversigt. Der tilstræbes en sammenhængende arbejdsdag på skolen. Lærerne kompenseres ikke for dette.

• 60-års reglen udfases således, at kun 57- 60-årige fortsætter på den nuværende ordning. 50 – 56-årige må benytte sig af ordningen, men uden løn, dog med fuld pension. Der bliver givet en kompensation til alle under 50 år, her afsættes 300 mio. kr. som ikke indgår i reguleringsordningen på de offentlige overenskomster(som betyder, at andre forbund ikke kommer til at betale for kompensationen)

Hvordan kan jeg støtte lærerne?
- Del flyers ud
- Print plakaten "Jeg støtter lærerne" / "Vi støtter lærerne" og hæng den i dit vindue
- Deltag i aktionen "KL er giftig" onsdag den 3. april.
- Like facebooksiden "Jeg støtter lærerne"
- Kontakt dit byrådsmedlem
- "Aflevér" dine børn til borgmesteren
10 tips til hvordan du kan støtte lærerne

Fakta om overenskomstforhandlingerne
- Gennemgang af forliget på statens område
- Køreplan for de offentlige OK-forhandlinger
- Hvem er hvem i de offentlige OK-forhandlinger

Fakta om folkeskolereformen
- Spørgsmål og svar om folkeskolereformen
- Det mener Enhedslisten om folkeskolereformen
- Gør det nu rigtigt (Danmarks lærerforenings side om arbejdstid og folkeskolereform)

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]