Pelle Dragsted

Behandl arbejdsløse med respekt

Vi kan alle blive ramt af arbejdsløshed. Derfor er det en fordel for os alle sammen, at vi bevarer en rimelig økonomi, mens vi leder efter et nyt job. Men gennem de seneste år er vilkårene for arbejdsløse blevet voldsomt forringet. Det kan vi ikke være bekendt. Der er tale om mennesker, som for manges vedkommende hele livet har arbejdet og betalt deres skat til fællesskabet. Alligevel får de nu ikke den hjælp fra fællesskabet, som de burde have krav på.

Vi skal have rullet forringelserne af dagpengesystemet tilbage. Med længere dagpengeperiode og kortere genoptjening. Og så skal de arbejdsløse behandles med langt større respekt i stedet for at blive mødt med mistænkeliggørelse og kontrol.

Arbejde til alle

Fuld beskæftigelse burde være målet for hele venstrefløjen. Men i stedet har alle partierne inklusiv Socialdemokraterne og SF fokuseret på at øge udbuddet af arbejdskraft midt i en tid med høj ledighed. Det er tåbeligt og uforståeligt. Alle kræfter burde i stedet bruges på at skabe nye arbejdspladser til de mange danskere, der går ledige.

Vi skal ikke bare skabe nye arbejdspladser. Vi skal også blive bedre til at dele det arbejde, der er. Det er tåbeligt, at mange danskere er ramt af stress og får sværere og sværere ved at få arbejdsliv og privatliv til at hænge sammen, mens andre danskere drømmer om et arbejde. Lad os blive bedre til at deles om arbejdet ved at sænke arbejdstiden og pensionsalderen og give lønmodtagerne ret til uddannelses- og forældreorlov.

Økonomisk lighed

Danmark var engang verdens mest lige land. Sådan er det ikke mere. Gennem det sidste årti er uligheden vokset, og Danmark er skøjtet ned af listen over lande med lav ulighed. Det er en rigtig ærgerlig udvikling. For al forskning viser, at lande med høj lighed også er de lande, som klarer sig bedst økonomisk og har de bedste levevilkår. Lighed er altså til fordel for hele befolkningen.

Derfor er der brug for en solidarisk og langtidsholdbar skattereform, der omfordeler fra toppen til de laveste indkomstgrupper. En millionærskat, en højere beskatning af værdipapirer og beskatning af overskuddet ved salg af fast ejendom kan skabe provenu til at sænke skatterne for kasseassistenten, sosu-medhjælperen og den nedslidte førtidspensionist.

Solidarisk velfærd

I løbet af det sidste århundrede opbyggede vi sammen et unikt og solidarisk velfærdssamfund med gratis sundhed, uddannelse og tryghed ved sygdom, alderdom og arbejdsløshed. Desværre har vi oplevet, hvordan velfærden i en årrække har været under angreb.

Ældre mennesker må vente længere på hjemmehjælperen, der er færre pædagoger på stuerne, og forholdene for udsatte grupper er blevet dårligere.
Det er en udvikling, som truer hele grundlaget for vores samfund og vores økonomi. Velfærden skaber nemlig ikke bare et mere retfærdigt samfund. Vi kan også se, at netop de nordeuropæiske velfærdssamfund også er dem, som klarer sig bedst økonomisk. Fordi fællesskab fungerer.

Om mig selv

Politik er at ville. Ordene er Olof Palmes, men de er mere aktuelle end nogensinde. I Danmark hører vi hele tiden om politik som nødvendighed. Om ”nødvendige” reformer og ”ansvarlige” nedskæringer. Men i politik findes der ikke nødvendighed – kun politiske valg.

Desværre har vi oplevet en regering, som har truffet forkerte valg. Som har sendt regningen efter den økonomiske krise til dem, der i forvejen har mindst, mens toppen af samfundet har fået skattelettelser. Og som har solgt ud af samfundets fælles ejendom til amerikanske kapitalfonde. Det har gjort det sværere og sværere at se forskel på Helle Thornings Socialdemokraterne og Lars Løkkes Venstre.

Hvis den udvikling skal vendes, så er der brug for et endnu stærkere Enhedslisten, der kan trække Danmark i en solidarisk og bæredygtig retning.

Biografi:

• Jeg har i en række år arbejdet som politisk rådgiver hos Enhedslisten på Christiansborg. Først på udenrigsområdet og siden som pressechef. Tidligere har jeg arbejdet som pædagogmedhjælper og arbejdsmand og i andre ufaglærte job.
  • Jeg er bachelor i historie og spansk med efteruddannelse inden for retorik og kommunikation.
  • Jeg bor sammen med min kæreste og vores to børn og to andre familier i et kollektiv på Frederiksberg.

Ordførerskaber

Finansordfører, Erhvervsordfører, Kirkeordfører