Opstilling til folketingsvalget

På baggrund af en vejledende urafstemning blandt de delegerede på årsmødet fastlagde årsmødet den 12.-14. april 2002 Enhedslistens spidskandidater ved det kommende folketingsvalg.

På grund af Enhedslistens rotationsregler var de nuværende folketingsmedlemmer Søren Søndergaard og Keld Albrechtsen samt tidligere folketingsmedlemmer Frank Aaen og Jette Gottlieb afskåret fra at deltage i urafstemningen.

Årsmødet vedtager alene en opstilling i de kredse, hvor chancerne for at få valgt en kandidat er størst – i år blev således fastlagt spidskandidater i 8 kredse og en anbefaling i yderligere én kreds. Endvidere vedtager årsmødet en anbefaling af 1. suppleanter i nogle kredse (den endelige beslutning herom foretages dog senere af de lokale afdelinger i Enhedslisten).

På årsmødet blev besluttet følgende opstilling (med fed er angivet de fire kredse som vore nuværende folketingsmedlemmer er valgt i. Med kursiv er i parentes angivet de anbefalede suppleanter):

Søndre storkreds, (Kbh): Bjarne Thyregod

Østre storkreds (Kbh): Pernille Rosenkrantz-Theil

Vestre storkreds (Kbh): anbefaler Mette Bloch Hansen

Københavns Amt: Pernille Falcon (Musse Sheikh Ahmed)

Frederiksborg Amt: Bruno Jerup

Fyns Amt: Helge Bo Jensen (Jesper Kiel)

Vejle Amt: Bent Hindrup Andersen

Århus Amt: Line Barfod (Søren Egge Rasmussen)

Nordjyllands Amt: Per Clausen

Søndag, 14. april 2002 - 0:00