Gå til hovedindhold

Omstændighederne omkring Anders Nørgaards død

Af Søren Søndergaard, MF for Enhedslisten

Onsdag den 15. marts blev den tidligere PET-agent Anders Nørgaard fundet død på sin bopæl. Intet tydede på andet end et selvmord. Alligevel gik Københavns Politi radikalt til værks, så snart de blev klar over, hvem de havde med at gøre: Justitsministeriet blev underrettet, drabsafdelingen blev involveret og en grundig efterforskning på stedet blev sat i gang. Så langt så godt.

Til gengæld var det ikke særlig godt, at politiet bare gik i gang med at rode Anders Nørgaards papirer igennem, åbne 14 afskedsbreve og fjerne store mængder materiale, bl.a. hans Pc’er og en masse disketter, uden at andre var til stede. F.eks. havde det været oplagt, at kontakte Anders Nørgaards advokat, Bjørn Elmquist, som der lå et personligt stilet afskedsbrev til på bordet.

Men det skete ikke. Politiet har undskyldt sig med, at det er de ikke forpligtet til i følge loven. Men det er jo ikke det sagen drejer sig om. Politiet var fra første færd klar over, at Anders Nørgaard var et hovedvidne i en sag mod politiets egen efterretningstjeneste, PET. De vidste også, at politiet i måneder forinden havde kørt en sag mod ham for bagvaskelse. I begge sager måtte det formodes, at det der blev fundet - eller ikke fundet - i lejligheden kunne have stor betydning. Og præcis derfor burde politiet have sikret, at andre var tilstede i forbindelse med ransagningen, så alle myter og påstande om urent trav kunne afvises. Det kan de ikke nu og det burde ikke mindst de politifolk beklage, som i det daglige gør et grundigt og professionelt stykke arbejde med at opklare forbrydelser.

Der er ikke tvivl om, at Anders Nørgaards død vil få konsekvenser for PET-undersøgelsen, som bl.a. skal afdække om efterretningstjenesten har overtrådt landets love i overvågningen og registreringen af lovlige politiske aktiviteter på venstrefløjen. Nu vil det være meget lettere for PET at indkapsle afsløringerne og gøre dem til isolerede undtagelser fra en i øvrigt pletfri praksis. Samtidig vil de også kunne påstå, at en række af de ulovligheder, som Anders Nørgaard udførte som PET-agent, var noget han selv havde fundet på og som PET derfor ikke kan gøres ansvarlig for. Derfor må man desværre erkende, at det er blevet endnu mere usikkert om PET-undersøgelsen formår at afdække, hvad der egentlig er foregået.

Anders Nørgaard var en central person, fordi han kendte systemet indefra. Politisk var hans udgangspunkt national-konservatisme. Han troede på Gud, Konge og Fædreland. Men han ejede noget, som ellers kan være en mangelvare, nemlig borgerlig anstændighed. Da han opdagede, at en del af hans arbejde for PET ikke var at forsvare demokratiet, men at registrere systemkritikere, som kæmpede med demokratiske midler, så sagde hans samvittighed fra. Også selvom han bestemt ikke delte deres kritik.

For ca. 10 år siden var han første gang ved at offentliggøre sin viden, men lod være på grund af trusler af en karakter, som han tog meget alvorligt. Da han for et par år siden igen fik mulighed for at lette sin samvittighed valgte han at gøre det. Det fortrød han ikke, men han fortrød de konsekvenser det fik for hans personlige liv og han betalte den højeste pris. Man må håbe, at også andre med viden om dette emne er i besiddelse af den anstændighed og det mod, som Anders Nørgaard udviste.

Mandag, 20. marts 2000 - 0:00

Emner

Aktuelt

Regeringen skal blankt afvise Mærsks revolverpolitik

Mærsk har i dag meddelt, at Mærsk i begyndelsen af 2017 vil begynde nedlukningen af Tyra-platformen og dermed store dele af Nordsøproduktionen.
30. dec

EL kalder socialministeren i samråd om social arv på baggrund af ny bog

Ny bog om social arv og ulighed viser, at de sidste 10 års indsatser for udsatte børn har begrænsede resultater. Især fattigdom blandt børnefamilier forhindrer, at indsatser i folkeskole, på ungdomsuddannelser m.v. ikke virker, konkluderer forskerne bag.
22. dec

EU-Marokko handelsaftalen underkendt af EU-domstolen

Afgørelsen kan få vidtrækkende konsekvenser for danske virksomheder, der har opereret i Vestsahara EU og Marokko kan ikke lave handelsaftaler, der omfatter Vestsahara, uden at inddrage saharawierne.
22. dec

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]