Årsmøde 2007: Politisk udtalelse om mangfoldighed

”For fællesskab, mangfoldighed og frihed

I takt med de seneste års forringelser af vores velfærd og fælles goder er Danmark blevet udsat for en bølge af statsindgreb som har til formål at kontrollere, styre og normalisere vores samfund. Indgreb som rammer bredt fra børnehavebørn, til skolelærer, til indvandrere og udlændinge, til vores kultur og vores fristeder. Alt sammen tiltag der peger i retning af et samfund, hvor ensretningen breder sig.

I den situation er det særligt positivt, at et nyt ungdomsoprør er brudt ud. Kampen for ungdomshuset og Christiania har udviklet sig til, at tusindvis af mennesker har kastet sig ud i aktioner, demonstrationer og andre aktiviteter med krav om frihed til forskellighed og mangfoldighed.

Men kampen for mangfoldighed er bredere end det. For Enhedslisten handler det om at der skal være plads til at leve, udtrykke sig og bo på forskellige måder. Der skal være plads til mennesker med forskelligt livssyn.

Vi vil have et samfund der ser forskelligheden som en styrke. Et samfund indrettet for de mange og ikke som i dag indrettet for de få.

Enhedslistens årsmøde opfordrer alle til at tage del i kampen mod ensretning og normalisering. Vi kæmper for mangfoldighed og retten til forskellighed.

Kun gennem fællesskab og fælles kamp kan vi skabe mulighederne for, at vi alle kan udfolde os frit.”

Enhedslistens Årsmøde 4.-6. maj 2007

Tirsdag, 8. maj 2007 - 12:34