Solidariske løsninger i stedet for borgerlige forlig

Enhedslisten opfordrer regeringen til at droppe ideerne om at gennemføre markante forringelser for de dårligt stillede danskere sammen med de borgerlige partier. I stedet bør der sættes fokus på grøn omstilling, beskæftigelse, bedre velfærd og mere lighed. Det kan kun sikres gennem et samarbejde mellem regeringen og Enhedslisten.

Vi vandt valget sammen på løfter om en ny regering og en anden politik end VKOs. Disse løfter forpligter os til at finde fælles løsninger på de udfordringer, vi står over for. Enhedslisten medvirker gerne til kompromisser og har ingen forventninger om, at vi kan komme igennem med alle vores krav, men vi medvirker ikke til forringelser og vi redder ikke en regering, som gennemfører en konsekvent borgerlig politik sammen med Venstre.

For igen at få fokus på kravet om forandring opfordrer vi fagbevægelsen, elev- og studenterbevægelsen samt miljøorganisationerne til at gå i offensiven med deres krav og ønsker til regeringens politik.

De folkelige bevægelser spillede en afgørende rolle i kampen mod VKO-flertallet og for en ny regering. Nu skal de inddrages for at sikre, at vi også får en ny politik. Derfor tager Enhedslisten nu initiativ til en dialog med disse organisationer om, hvilke krav, der skal sættes i centrum ved de kommende finanslovsforhandlinger.

Sammen kan vi skabe den nødvendige forandring.

Vedtaget på Enhedslistens årsmøde 2012