Enhedslisten og ungdommen: Solidaritet med SUF!

Da Enhedslisten vandt sin største valgsejr til dato skete det efter, at SUF og Enhedslisten landet over havde gennemført den flotteste fælles valgkamp, vi hidtil har set.

Det er et udtryk for, hvor vigtig en faktor SUF er blevet med sine 1500 medlemmer. Men SUF er ikke kun vokset i størrelse, men også modnet politisk med en langt større indflydelse i faglige og uddannelsesorganisationer end tidligere.

Derfor afviser vi enhver tanke om at nedtone samarbejdet med SUF eller der skal opbygges alternativer til SUF.

Vi har intet behov for to konkurrerende ungdomsorganisationer med sympati med Enhedslisten. Det er en unødvendig splittelse, som vil svække arbejdet og måske det, der er værre – især i provinsbyer, hvor bare én ungdomsorganisation har svære betingelser.

Enhedslisten og SUFs samarbejde styrker det, vi arbejder for og det skal fortsætte. Det er helt afgørende, at der tale om selvstændige og uafhængige organisationer. Specielt i en ungdomsorganisation skal der være højt til loftet. Der skal være plads til at gøre sine erfaringer og lære af egne fejltagelser. Derfor er gensidig respekt en afgørende forudsætning for et frugtbart samarbejde.

Vedtaget på Enhedslistens årsmøde 2012