Enhedslisten støtter det arabiske forår

Det arabiske forår er et glædeligt oprør, der varsler et opgør med de undertrykkende og udemokratiske regimer. Danmark og EU og har gennem årtier ført en fejlslagen politik, ved at alliere sig med diktatorer i Mellemøsten og Nordafrika.

Sikkerhedspolitiske interesser og ønske om at holde flygtninge ude af Europa, har medført årelang støtte til undertrykkende styrer i regionen. For nylig uddelte det officielle Danmark Storkorset, til kongen af Bahrain alt imens han i bogstavelig forstand beskød sin egen befolkning. Og Danmark har indtil for nylig sendt flygtninge tilbage til Syrien, hvor hundredvis af demonstranter nu bliver brutalt myrdet af militæret.

Handelspolitik skal ændres

Det er vigtigt at arbejde for at skabe handelspolitik, der lægger vægt på demokratiske og menneskeretlige forhold til Danmarks samarbejdslande. Et afgørende problem er eksempelvis, at EU favoriserer besættelsesmagter, som Israel og Marokko, med fordelagtige handelsaftaler. Enhedslisten vil kæmpe for, at Danmark og EU ændrer sin handelspolitik, så den reelt kommer til at bygge på demokratiske og menneskeretlige hensyn.

Ansvarlig flygtningepolitik

Mange er allerede flygtet fra krigen i Libyen og er, sammen med tusindvis af andre flygtninge fra regionen, i fare for at omkomme i Middelhavet eller blive sendt tilbage til det, som de er flygtet fra. Integrationsminister Søren Pind mener, at Danmark kun bør tage imod 10 libyske flygtninge. Enhedslisten vil aktivt kæmpe for et opgør med Danmark og EU's umenneskelige flygtningepolitik, og for at Danmark skal løfte sit ansvar overfor mennesker i nød, bl.a. ved at tage imod sin del af flygtningene frem for at returnere flygtninge til usikre vilkår eller overlade det til Europas middelhavslande at håndtere.

Solidaritet med de demokratiske oprør

Det arabiske forår vidner om en vilje til demokrati og reformer blandt store dele af befolkningerne i Mellemøsten og de nordafrikanske lande. Det er de kræfter vi aktivt vil støtte. I lande som Tunesien og Egypten har aktivt kæmpende fagbevægelser banet vejen for omvæltninger, der betyder at det nu er muligt at danne legale venstrefløjs partier. Her har vi en enestående chance for at støtte ligesindede, demokratiske kræfter. Enhedslisten vil aktivt arbejde for at hjælpe og støtte venstrefløjen og fagforeningernes kamp for social retfærdighed. Vi skal derfor øge vores kontakter og solidaritetsarbejde i regionen.
Enhedslisten støtter krigsmodstanderes og fredsaktivisters arbejde.

Enhedslisten foretager på sit årsmøde en indsamling til den uafhængige egyptiske fagbevægelse organiseret i The Egyptian Independent Trade Union Federation (EITUF).