No to NATO

Den 4. april bliver militæralliancen NATO 60 år. Det fejrer Barack Obama og 34 andre statsledere i Strasbourg. Men militærshow og skåltaler bliver forstyrret af tusinder af anti-krigsaktivister.

Af Jeppe Rohde, Rød+Grøn

Jørgen Randløv Madsen fra Enhedslistens Internationale Udvalg lægger planer. Sammen med en masse andre fredsaktivister vil han spolere festen for NATO-ledelsen, der ellers vil bruge alliancens jubilæum som et propagandafremstød. Jørgen Randløv fortæller:
- Jubilæet er en vigtig mulighed for den internationale fredsbevægelse til at kræve, at NATO bliver stoppet. At vise, at der findes et alternativ til den destruktive krigspolitik, der er med til at fastholde og udbygge en hamrende uretfærdig verdensorden.

Inspiration fra G8-protester
Jørgen er en erfaren fredsaktivist og en af de danske repræsentanter i den internationale planlægningsgruppe for protesterne mod NATO-topmødet. Han fortæller, at de satser på en mangfoldig modstand med bl.a. demonstrationer, teltlejr, modtopmøde, happenings og blokader.

- Planlægningsgruppen, hvor cirka tyve lande er repræsenteret, tæller alt fra fagforeningsfolk til venstreradikale aktivister. Men vi er blevet enige om et grundlæggende kodeks for protesterne, som bl.a. indbefatter, at man ikke anvender vold, fortæller Jørgen og tilføjer, at de er inspireret af protesterne mod G8-topmødet i Heilegendamm i Tyskland i 2007.

- Vi satser på en bred bevægelse, hvor der både er plads til at diskutere og promovere alternativer til NATOs politik og til at udøve konkret modstand mod topmødet. Dele af bevægelsen vil bl.a. prøve at lukke topmødet ned gennem en fysisk blokade.

NATO fastholder uretfærdig verdensorden
NATO blev stiftet i kølvandet på 2. verdenskrig og består af USA, Canada og en lang række vesteuropæiske lande. En af grundpillerne i alliancen er den såkaldte musketer-ed, som indebærer at et miltært angreb på ét medlemsland, opfattes som et angreb på alle. Det betyder, at hele NATO er forpligtet til at reagere, hvis ét land bliver angrebet. NATO bliver oftest beskrevet som en forsvarsalliance, men Jørgen mener, at den betegnelse er helt misvisende:
- Når NATO siger "forsvar" er det ofte bare et andet ord for angrebskrig, siger Jørgen og henviser bl.a. til NATOs aktioner på Balkan og i Afghanistan.

- NATO er en krigsorganisation, der bruges aktivt til at fremme de kapitalistiske stormagters interesser på hele kloden. Den såkaldt "humanitære" krig på Balkan i halvfemserne havde ikke det fjerneste med forsvar at gøre. Det samme kan siges om de seneste syv års brutale krig i Afghanistan, hvor den tragiske situation eskalerer og hvor krigen har bredt sig til Pakistan.

Ifølge Jørgen er NATO især et redskab for USA, og er med til at fastholde og udbygge en udemokratisk og uretfærdig verdensorden.
- Krig er bare en forlængelse af en politisk-økonomisk konflikt. Under dække af kamp for frihed og demokrati forfølger NATO en dagsorden om militarisme, markedsøkonomi og stor global ulighed. Den store vinder af NATOs politik er våbenindustrien og de multinationale firmaer. På den måde har modstanden mod NATO et klart klasseperspektiv.

Jørgen regner med, at adskillige tusinde mennesker vil deltage i protesterne mod topmødet. Nej Til Krig regner med at sende mindst én bus fyldt med antikrigsaktivister fra Danmark.

Det sker i Strasbourg:
International Resistance Camp er en stor international teltlejr, arrangeret af unge fra både Tyskland og Frankrig.
Lejren starter onsdag den 1. april og fortsætter ugen ud med workshops, debatter og networking. Der vil også være aktioner med civil ulydighed og forberedelse af blokade af selve topmødet. Der er også et modtopmøde med spændende debatter og arrangementer mod krig og imperialisme.
Lørdag den 4. april kl 13 er der kæmpestor international demonstration i Strasbourg.

Læs mere om mobiliseringerne og modstanden mod NATO på no-to-nato.org

Læs meget mere om NATO hos Tidsskriftcentret i deres linkbox: NATO - 60 års trussel.

Torsdag, 2. april 2009 - 9:59

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg