Nej til tvangsnormalisering!

- Ordførertale af Line Barfod, Christiania-ordfører for Enhedslisten, ved Christiania-debat i Folketinget fredag den 16. april 2004.

Det, som denne her regering har stået for, det er, at man fjerner alle dem, man ikke kan lide, man bruger tvang og kontrol og straf, og alt skal tvangsnormaliseres til, at man skal se ud på en be-stemt måde. Der skal ikke længere være plads til nogle, der er anderledes.

Og det har åbenbart været den største torn i øjet, at man midt i København har en bydel, hvor folk lever ud, at der faktisk kan være nogle andre værdier, at man kan basere sig på, at man ikke ønsker at eje, at man ikke ønsker at tjene en masse penge, at man faktisk baserer sig på solidaritet og på nogle helt andre værdier og rummelighed end det, som regeringen har som idealer.

Det giver så også plads til en masse kreativitet. Det, vi tydeligt kunne høre på Akademirådets hø-ring, det var, hvor mange der talte om, at hvis man virkelig ønsker en udvikling i et land og i en storby, så er det den type bydele, som man skal prøve at se, om man kan give plads til, for det er dér, der kan komme nye ideer, det er der, man kan være med til at udvikle noget af det, som man kan bruge og lære af også andre steder. Men det ønsker regeringen, Dansk Folkeparti altså ikke, man ønsker, at der skal være tvangsnormalisering, og man bruger som undskyldning, at der fore-går kriminalitet.

Men hvad bliver så det næste?.....

Skal vi tvangsnormalisere Hellerup, fordi man ind imellem finder store partier hash deroppe? Skal vi tvangsnormalisere Gentofte, fordi der er mange selskabstømmere, der bor der? Eller hvad er det, der er kriterierne for, hvornår et byområde skal tvangsnormaliseres, fordi nogen begår kriminalitet?

Vi mener, det er vigtigt, at vi får rigtig god tid til at behandle det her forslag. Vi synes, det er fuldstændig vanvittigt, at man lægger op til, at spørgsmål skal være afleveret inden på tirsdag, og vi håber, at ministeren vil give tilsagn om, at ministeriet i hvert fald vil være villig til at bruge så lang tid, som det er nødvendigt, for at få en ordentlig afklaring af, hvad det her går ud på.

Og vi mener, det er klart udtryk for regeringens holdninger på området, at man holder fast i fra Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, at det her lovforslag skal behandles i Forsvarsudval-get, som om det er et militært anliggende. Vi foreslår, at det kommer over i et særligt Christia-niaudvalg, som man har haft tidligere, når man har behandlet spørgsmålet om Christianialov i Folketinget.

Vi synes, det er utroligt, at man ikke lytter ikke bare til christianitterne selv, men til naboerne, til lokalrådet på Christianshavn, til Københavns Kommune, til de mange, som samarbejder med Christiania i det daglige, og som ønsker at fortsætte det, som har været så afgørende for Christia-nia.
Flertallet i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune siger det jo meget klart i deres hø-ringssvar, at de ønsker at sikre et godt samarbejde med beboerne på Christiania, de ønsker at sik-re, at man fortsat kan have plads til Christiania. Og det mener de allerbedst sker ved, at man går i gang med at forhandle om fondsmodellen.

Resultatet bliver en tvangsnormalisering, hvor der ikke er plads til dem, der er anderledes. Hvor man i løbet af kort tid vil sikre, at dem der bliver tilbage er dem, der har råd til at betale, det er dem, der går op i at få nogle værdier i form af penge i stedet for andre former for værdier, mens dem, der er anderledes, dem der ikke har råd til at betale de stigende priser, som kommer, ja, de bliver tvunget andre steder hen.

Man har så ikke nogen løsninger på, hvor de skal hen, men kan vel forestille sig, at dem der ikke har råd, de så kommer på herberger eller andre.

Der bliver mindre plads, mindre rummelighed – når man laver en tvangsnormalisering.

Fredag, 16. april 2004 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg