Nej til nyt jernbane-cirkus

Af Rune Lund, trafikordfører for Enhedslisten

Venstre, Konservative, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti har sat sig for at gentage en fiasko: Udlicitering af togstrækninger, som DSB i dag driver. Torsdag den 17. august besluttede de fire ovennævnte partier at sætte gang i et udbud af Kystbanen (Helsingør-København-Kastrup samt togstrækninger i Skåne). En række selskaber, herunder DSB og Arriva, konkurrerer om at vinde udbuddet.

V, K, R og DF har tilsyneladende glemt, hvilket kaos der opstod, da Arriva overtog togdriften i Midt- og Vestjylland i 2003. Skiftet fra DSB til Arriva har betydet kaotisk togdrift til en dyrere pris. DSB kom med det billigste og bedste bud, men blev underkendt af ideologiske årsager.

Nu er turen så kommet til Kystbanen. Forskellen er bare, at mens togdriften i Midt- og Vestjylland er enkeltsporede strækninger med et eller to tog i timen, så er jernbanenettet omkring hovedstaden en særdeles svær opgave med op til 10 tog i timen i hver retning. En lille fejl, og der er store forsinkelser i hele hovedstaden og på resten af Sjælland.

I stedet for hele dette udliciteringscirkus bør vi skrinlægge alle planer om udbud af togdrift på Kystbanen og andre steder i Danmark. Vi skal hellere koncentrere os om at forbedre det slidte skinnenet og signalerne. Og vi skal fremlægge forslag til at forbedre togdriften, så DSB’s overskud og de fortsatte effektiviseringer af DSB’s drift kommer passagererne og de ansatte til gode.

Onsdag, 6. september 2006 - 0:00