Vi skal holde S og DF op på valgløfterne

Enhedslisten skal forsøge at samle flertallet for et bedre dagpengesystem, for mere velfærd og for en øget indsats mod social dumping. Og agere benhård opposition, hvis S og DF løber fra løfterne før valget.

Simon Nyborg, politisk rådgiver

Enhedslisten gik frem og fik det bedste valg nogensinde, men mistede rollen som parlamentarisk grundlag. Venstre gik markant tilbage og blev kun tredjestørste parti, men vandt regeringsmagten. Valget har ført til en historisk svag regeringsblok, der kun sidder med ét mandats flertal. Det har også ført til en sjælden smal regering, som alene udgøres af Venstre.

Det giver umiddelbart et godt udgangspunkt for at presse regeringen i de tilfælde, hvor DF har en mere social politik end Venstre. Både når det kommer til øget vækst i den skattefinansierede velfærd, flere midler til dagpengesystemet og en øget indsats mod social dumping, så ligger DF til venstre for regeringen – i hvert fald målt på løfterne i valgkampen.

De første ulykker

Desværre har vi allerede set, at Venstre har været i stand til at lave en politisk aftale om kommunernes økonomi, som bl.a. indebærer, at der introduceres en kommunal grønthøster, som vil føre til nedskæringer på velfærden de kommende år. Samtidig forpligter S, R og DF sig til at stemme for ikke bare årets kommuneaftale, men også de kommende års aftaler.

Her har Socialdemokraterne forpasset en mulighed for at presse DF på valgløftet om mere velfærd for i stedet at få Venstres ord for, at Venstre vil bære en fremtidig kommuneaftale under en socialdemokratisk regering igennem, så den ikke behøver at være afhængig af venstrefløjens stemmer.

Vi har også henover sommeren set, at vores kolleger i oppositionen i form af SF og Alternativet har valgt at bære Venstres valgløfte om BoligJob-ordningen igennem mod at den på et tidspunkt får en mere grøn profil. Det ændrer ikke ved, at BoligJob-ordningen også fremover vil være asocial og favorisere de mest velstillede boligejere; men her var det altså vigtigere for SF og Alternativet at vise, at de kunne lave en aftale med et lille grønt aftryk, end at lave noget socialt retfærdigt og presse Venstre.

Hvad der på papiret kunne ligne en svag regering med en manøvredygtig opposition, har i praksis vist sig at være en manøvredygtig regering med en splittet opposition.

Oppositionens anfører

I den nystartede valgperiode får Enhedslisten en dobbeltrolle. På den ene side skal vi forsøge at teste og aktivere de alternative flertal, der findes med DF. Vi har allerede set, at oppositionspartierne langtfra forfølger en samlet kurs, og Enhedslisten har en opgave med at forsøge at samle flertal udenom regeringen.

På den anden side skal Enhedslisten være klar til at være benhård opposition – også over for S og DF, hvis og når de løber fra løfterne, som med kommuneaftalen. Vi skal vise, at der er et alternativ til regeringens kurs, og slå til, når det ikke materialiserer sig.

Hertil kommer alle de områder, hvor regeringsblokken er enig om en ny og mere dyster kurs. Det gælder flygtninge, retspolitik og miljøet, hvor Socialdemokraterne desværre ikke er så langt fra regeringsblokken, og hvor Enhedslisten ofte vil stå som det største oppositionsparti.

Det samme gælder kontanthjælpsmodtagere, syge, folk med handicap og alle de andre reformramte grupper, hvor Enhedslisten er største og nogle gange eneste opposition. Her får Enhedslisten sin klassiske rolle som vagthund, som skal afdække uretfærdigheder og forsøge at sætte dem på dagsordenen.

Hold øje med løftebruddene

Dansk Folkeparti, der fik 21,1 procent af stemmerne og derfor har 37 mandater i Folketinget, blev valgets egentlige sejrherre. Enhedslisten får en selvstændig opgave med at holde DF fast på valgløfterne og skabe forventninger til dem på samme måde, som de gjorde med os, da vi var parlamentarisk grundlag. Vi skal ikke være naive omkring DF’s vilje og evne til at bringe regeringen i mindretal – den er nok ret begrænset, og både med kommuneaftalen, de åbne skattelister, som DF ønsker at skrotte, og det videre salg af DONG, er der tegn på, at DF er parat til at lave ganske mange forværringer. Vi skal dog passe på ikke at afskrive DF som løftebrydere, før de har vist sig som sådanne. DF er mestre i at indtage offerrollen, og vi skal have befolkningen med, før vi angriber DF for at være blevet mere et systemparti end et protestparti.

Den politiske sæson er allerede i fuld gang, og i den nærmeste fremtid venter en diskussion om fremtidens dagpengesystem, en finanslov og en afstemning om retsforbeholdet. Derudover kan vi hurtigt komme til at se en skattereform og en trepartsaftale. I alle disse sager bliver det afgørende, hvordan S og DF positionerer sig. Men under alle omstændigheder har Enhedslisten en vigtig rolle at spille, fordi vi er det eneste parti, der har en konsekvent og venstreorienteret linje i alle spørgsmålene.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks: