Venstrefløjen kommer på Stortinget

For fem år siden overtog en yngre generation ledelsen i Rødt. Siden da har vores norske søsterparti, der blev stiftet i 2007, været igennem en fornyelsesproces. Stortingsvalget i september skulle vise, om strategien havde virket.

Asger Hougaard, Rød+Grøn

I løbet af aftenen tikker resultaterne ind. Rødt går frem med 1,3 procent og ender på 2,4 procent. Partiet klarer ikke spærregrænsen men får et kredsmandat i Oslo. Rødt er kommet ind, og det er en kæmpe succes, men det er sket med en bittersød fornemmelse.

Samlet set får den røde blok 10.000 flere stemmer end blå blok, men på grund af det norske valgsystem ender højrefløjen med at beholde statsministerposten med 89 mod 80 mandater.

Lokal tilstedeværelse skaber forandring

I Rødt mærker man, at opfattelsen af partiet er ved at ændre sig, og i år er partiet gået frem i hele landet. Selvom man ikke har brudt spærregrænsen, så har noget alligevel forandret sig i norsk politik.

Det oplever Ali Mirahmadi, der et af de lokalt aktive Rødt-medlemmer.

- Jeg blevet spyttet på, bandet af, fået trusler, og jeg er blevet kaldt alt fra ‘kommunistdjævel’ til ‘homomafia’. I år har jeg kun oplevet smil, nysgerrighed, kram og en masse klap på skulderen, siger Ali.

Sammen med mere end 100 folkevalgte i byråd, bydelsudvalg og ‘fylkesting’, er Ali en af dem, der dagligt viser Rødt som et nærværende alternativ i norsk politik.

Inspiration fra udlandet

Enhedslisten har fungeret som en væsentlig inspiration og har en særlig plads i hjertet hos Rødt.

- Vi har lært meget af, hvordan Enhedslisten har arbejdet strategisk med at forny partiet uden at gå til højre. Enhedslisten er lykkedes med at skabe en bred og slagkraftig venstrebevægelse, som sætter dagsordener i dansk politik. Vores projekt handler om det samme i Norge; vi bygger en folkebevægelse mod forskels-Norge, siger partisekretær Mari Eifring.

Også Syriza, Podemos, Jeremy Corbyn og Bernie Sanders kan spores i den kultur, der har været med til at forme Rødt som parti. Meget beskrivende for processen er, at forlaget Manifest, der spiller en afgørende rolle i udviklingen af den norske venstrefløj, har udgivet en bogserie om netop Enhedslisten, Syriza, Podemos, Corbyn og Sanders.

Kampagnesekretærens hemmelige våben

Et af værktøjerne, der gør, at man i dag har et medlem af Stortinget, kan man finde på partiets kontor på en sidegade i den smartere del af Oslo.

Kampagnesekretæren Reidar Strisland åbner stolt sin laptop, da han skal fremvise partiets hemmelige våben.

- Vi har haft besøg fra USA, siger han.

Programmet, han finder frem, hedder Relay, og det er udviklet af folk, der var aktive i Bernie Sanders’ kampagne. I al sin simplicitet er programmet genialt.

- Det, Relay kan, er at lette kommunikationen mellem valgkampsaktivister og potentielle vælgere og aktive medlemmer, forklarer Reidar.

Rødt har via partiets egne medlemmer fået anbefalet mere end 7000 personer, som måske kan tænkes at stemme på partiet eller være med til at lave valgkampsaktiviteter.

- I stedet for at sidde med ti forskellige telefonlister og hundreder af ulæste emails, så kan vi let og overskueligt komme i kontakt med folk.

- Det er hårdt arbejde at føre valgkamp, og det kræver meget personlig kontakt. Vi har prøvet at gøre det lidt nemmere for at frigøre endnu flere kræfter – og det ser ud til at have virket, konstaterer Reidar.

Asger Hougaard besøgte Rødts valgkamp fra den 8.-12. september.

Foto: Rødt

Fra Rød+Grøn: