Unge organiserer sig på tværs

Aktivister fra Enhedslisten er frontløbere i et nyt projekt, som styrker de unge på arbejdsmarkedet. Amalie Bonde Jørgensen fra Enhedslisten Nørrebro Park er en af dem.

Nina Ericsson, Rød+Grøn

Jeg traf Amalie til en konference i min egen fagforening, Dansk Magisterforening. Hun stod sammen med en flok unge fagligt aktive og diskuterede livligt. Jeg stod alene med en gin & tonic i den bidende kolde aften og prøvede at genkalde mig sommeren.

Gruppens snak handlede om at bruge hinanden og stå langt stærkere sammen. Så jeg opgav at mane sommeren frem, trak min frakke på og listede hen til de unge.

Ideen kom, mens hun læste arbejdslivsstudier, fortalte Amalie. Sammen med tre andre studerende var hun blevet bekymret for afstanden mellem den teori, de blev undervist i på universitetet, og det praktiske arbejdsliv, som unge mennesker bliver budt. En lektor fra RUC havde gået med samme tanker, så de og nogle ligesindede trak i arbejdstøjet: De fagligt aktive unge på arbejdsmarkedet og de studerende på arbejdslivsstudier skulle mødes og opbygge alliancer!

Vores problemer er fælles

Jeg får resten af historien ugen efter, hvor Amalie kigger ind forbi mit kontor i Studiestræde. Hun er selv blevet færdig med studierne og ansat i en fagforening. Men engagementet i det tværgående faglige og studiemæssige arbejde fortsætter.

Det er lykkedes at bringe et bredt udsnit af unge sammen – cykelmekanikere, jobcentermedarbejdere, rengøringsfolk, HR-ansatte, havnearbejdere, arbejdsløse og så selvfølgelig de arbejdslivsstuderende.

- Vi opdagede jo hurtigt, at vi havde overraskende meget til fælles. Overalt bliver unge ansat på usikre vilkår, og ofte er man ikke i det job, som man regner med at blive i. Vi tager jo, hvad vi kan få. Derfor må vi have nogle faglige fællesskaber, der rækker ud over arbejdspladsens rammer, konstaterer Amalie og fortsætter:

- Gennem mødet med andre unge bliver vi sammen klogere på den politiske og strukturelle baggrund for vores arbejdsliv. Det skaber en grobund for forandringskraft, når vi oplever, at vores problemer er fælles. Samfundet prøver at individualisere problemerne, angsten og usikkerheden og at spille faggrupper ud mod hinanden. Men når vi står sammen og tør dele oplevelser med hinanden, bliver vi et handlingsfællesskab.

Sammen bliver vi skarpere

For et år siden holdt ”Forum for Ungdommens Arbejdsliv”, som Amalie og de andre har døbt netværket, sit første møde, og den 25. marts går det løs igen hos LO i København. Blandt mange spændende punkter på dagsordenen er en workshop om, hvordan vi kan tage magten over vores arbejdsliv og vores samfund, og hvordan vi bekæmper den konkurrence, der presser og individualiserer vores arbejde.

Deltagerne skal lægge strategier for at skabe lokale handlingsfællesskaber. Hvor det første møde gik med at udveksle erfaringer og finde fælles fodslag, er der denne gang lagt op til konkrete handlinger. Der skal planlægges aktioner, der sigter på at skabe håndgribelige forbedringer for de unge på arbejdsmarkedet. Og midlet er at organisere sig på tværs. For som Amalie siger:

- At mødes på tværs fikser jo ikke noget i sig selv, men det giver et stærkt fællesskab, og det gør os unge skarpere. Så kom og vær med!

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Ungdommens Usikre Arbejdsliv løber af stablen den 25. marts og er arrangeret af Forum for Ungdommens Arbejdsliv, der er et netværk mellem Arbejdslivsstudier på RUC og LO-fagbevægelsen.

Er du ung og enten fagligt aktiv eller arbejdslivsstuderende, kan du tilmelde dig konferencen på fritilmeld.dk/UngdommensArbejdsliv, hvor du også kan se hele programmet.

For mere info, kontakt Amalie Bonde Jørgensen på [email protected].