Sommeren der gik

Den gode nyhed

Efter 20 dages forhandlinger kunne en ny regering træde til med Enhedslisten som parlamentarisk grundlag. Enhedslisten gik ind i forhandlingerne for at sikre, at vi ikke bare fik en ny regering, men også en ny politisk retning. Det lykkedes, konstaterer vores politiske ordfører.

– Vi får en af verdens mest ambitiøse klimalove og et historisk brud med den borgerlige økonomisk politik. Det har været sindssygt vigtigt for Enhedslisten, at vi både får en ny retning inden for økonomien og for klimapolitikken, forklarer Pernille Skipper.

Den dårlige nyhed

USA’s genindførelse af sanktioner mod Iran, bl.a. et forbud mod import af iransk olie, har over sommeren udløst spændinger og militære trusler. Storbritannien har foreslået en etablering af en fælleseuropæisk flådemission i Hormuz-strædet, hvorigennem der dagligt fragtes 18,5 millioner tønder råolie. Enhedslisten frygter, at sådan en mission blot vil få konflikten til at eskalere.

- Europa skal spille en fornuftig og afdæmpende rolle frem for at bidrage til optrapning, siger forsvars- og udenrigsordfører Eva Flyvholm.

Citatet

”I har ventet længe. Nu skal I saftsuseme ikke vente længere. På vegne af vores fortid, på vegne af vores nutid og på vegne af vores fælles fremtid vil jeg gerne se hver eneste af jer i øjnene og sige det eneste rigtige: Undskyld. Undskyld for den uret, der er gjort mod jer og jeres kære.”

Statsminister Mette Frederiksen gav Godhavnsdrengene en officiel undskyldning den 13. august. I perioden 1947 til 1976 blev de udsat for tæsk, lussinger, seksuelle overgreb og medicinske forsøg på drengehjemmet Godhavn i Tisvildeleje.

Blot en uge efter folketingsvalget gik turen til Folkemødet på Bornholm. Der var stor interesse for Enhedslisten og derfor konstant lange køer til vores telte.

Foto: David Rønne

Fra Rød+Grøn: