Social dumping stortrives i EU-regi

Enhedslisten ønsker en social protokol, så EU ikke kan sætte markedet over almindelige lønmodtageres rettigheder og sikkerhed.

Jakob Nerup, arbejdsmarkedspolitisk rådgiver og EP-kandidat

Svinske forhold for lastbilchauffører. Løndumping på byggepladserne. Livsfarlige stilladser. Mafiastyrede virksomheder skal bygge broer. Fællesnævneren er social dumping, hvor arbejdsgiverne hyrer arbejdere fra fattige lande til vilkår langt under de danske.

EU sætter markedet først
Det er kun muligt, fordi EU’s indre marked dikterer, at tjenester og arbejdskraft kan bevæge sig frit over grænserne. Når en dansk vognmand, Kurt Beier, kunne ansætte filippinske lastbilchauffører til 15 kr. i timen og lade dem sove i uhumske containere, skyldtes det EU. Chaufførerne kom nemlig via Polen, og reglen er, at har du først arbejdstilladelse i ét EU-land, så kan du arbejde i hele EU.

Det er ikke kun et problem, vi oplever i Danmark. Når polakker rejser hertil, skyldes det, at deres job er presset af arbejdskraft fra andre østlande med endnu fattigere arbejdere. Social dumping er altså et anliggende for alle lønmodtagere.

Indfør en social protokol
Enhedslisten støtter ideen om at indføre en social protokol i EU, som kan sætte lønmodtagernes rettigheder over markedet. Kravet er fremført med stigende styrke af den europæiske fagbevægelse over de sidste ti år. Det bakkes op af den europæiske venstrefløj og herhjemme også af S og SF.

Vejen til en social protokol er imidlertid lang. Alle medlemslande skal være enige, da protokollen vil være et indgreb i traktaterne. Det er slet ikke realistisk med EU’s nuværende politiske sammensætning. Alligevel er ideen vigtig, for den peger på fælles politisk og faglig kamp for social retfærdig i hele Europa.

Vi venter ikke på EU
Enhedslisten bakker naturligvis op om fagbevægelsens kampagner og blokader mod social dumping. Vi støtter også den grænseoverskridende faglige solidaritet, så vores udenlandske kolleger får stærkere fagforeninger og bedre løn- og arbejdsvilkår.

Vi har dog ikke tænkt sig os at vente på, at EU skærper reglerne mod social dumping. Derfor har vi stillet en lang række konkrete forslag i det danske folketing, bl.a. om kædeansvar og ID-kort, som kan forhindre arbejdsgiverne i at undergrave løn- og arbejdsvilkår. På samme måde har vi forslag parat til EU.

Foto: Nigel Tadyanehondo (unsplash)

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Vi vil stoppe social dumping

• Hvert land skal kunne kræve, at ansættelseskontrakter for ansatte fra andre EU-lande godkendes af den lokale fagforening for at sikre de sædvanlige overenskomstmæssige vilkår.
    • Udstationeringsdirektivet skal ændres, så udstationerede arbejdere fra andre EU-lande som minimum sikres samme vilkår som i værtslandets overenskomster og regler.
    • Udenlandske virksomheder skal varsle udstationeringer otte dage i forvejen og betale depositum til dækning af eventuelle udeståender.
    • Strammere krav for cabotagekørsel med mulighed for at inddrage kørselstilladelser.