Skoledag blev protestdag

Med råbene ”8 komma 7 – Esben du en tyv!” og ”Esben Lunde Larsen – stop nu besparelsen” protesterede 40.000 unge i Aarhus’ og Københavns gader i slutningen af oktober.

Mai Villadsen, uddannelsespolitisk rådgiver

Regeringens finanslovsforslag om at spare 8,7 mia., kr. på uddannelsesområdet de næste fire år trak den 29. oktober skoleelever i hele landet væk fra skolebænken og ud på gaderne til massive protester i Aarhus og København.

Forud for demonstrationerne havde 102 skoler nedlagt undervisningen i protest. Eleverne brugte i stedet tiden på at male bannere og skrive læserbreve, som skulle få ministrene til at trække forslaget om uddannelsesnedskæringer tilbage.

Demonstrationerne var arrangeret af Uddannelsesalliancen – et initiativ bestående af 38 forskellige organisationer lige fra Danmarks Lærerforening, FTF og Danske Socialrådgiverstuderende til NGO’er som IBIS. Samarbejdet i Uddannelsesalliancen fortsætter med møder og arrangementer for kvalitet i uddannelse og imod nedskæringer.

Lærerfyringer og skolelukninger

I Enhedslisten har vi haft begge ministre i samråd om nedskæringerne og deres konsekvenser. Lige nu forventer man tusindvis af lærere fyret, en massiv skole- og uddannelseslukning i landområder og et kæmpe knæk i den uddannelseskvalitet, som allerede meldes voldsomt dalende mange steder.

Enhedslisten har taget initiativ til en række møder i lokalafdelingerne, hvor vi inviterer Uddannelsesalliancen indenfor og diskuterer, hvordan vi lokalt kan spille ind i kampen mod nedskæringerne. Over 100 medlemmer har allerede deltaget til møder i Aarhus og København. De næste møder i rækken bliver i Aalborg den 11. november og Odense den 17. november.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks: