Retning: Faglig kamp præger årsmødets optakt

Endnu en gang bruger vi bededagsferien på at afholde Enhedslistens årsmøde i Korsgadehallen på Nørrebro (medmindre der bliver konflikt – så udskydes det). Årsmødet er der, hvor vi mødes med andre aktive medlemmer fra hele landet og tager de vigtigste beslutninger for det næste år.

Optakten til årsmødet er i år præget af meget dramatiske forhandlinger mellem de offentligt ansatte og de offentlige arbejdsgivere. Indtil nu har vi set et helt usædvanligt sammenhold mellem de faglige organisationer og en lang række aktiviteter med meget bred deltagelse (blandt andet historiens største tillidsrepræsentantmøde med over 10.000 deltagere). Uanset hvordan det ender, har vi haft et forløb, som har givet tusindvis af mennesker nye erfaringer og oplevelser, som kan bruges i fremtidens kampe for velfærd og ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Årsmødet finder sted, mens vi oplever, at krigen i Syrien hele tiden udvikler sig i stadig mere grusom retning. I Mellemøsten vokser antallet af flygtninge, mens Danmark og andre europæiske lande gør mere og mere ubehagelige forsøg på at lukke vores grænser.

I Danmark blandes integrations, flygtninge- og udlændingepolitik sammen i usympatisk suppe, hvor langt de fleste partier har kastet sig ind i en konkurrence om at foreslå de mest tåbelige, usmagelige og usympatiske stramninger. Her har Enhedslisten en vigtig rolle som dem, der opretholder et minimum af fornuft og anstændighed i debatten.

Hovedemnet på årsmødet i år bliver behandlingen af det grønne delprogram. Set i lyset af, at klimaforandringerne bliver tydeligere dag for dag, er behandlingen af programmet vigtigere end nogensinde. For os hænger løsningen af miljø- og klimakrise uløseligt sammen med kampen for frigørelse, lighed og mere demokrati.

Hovedbestyrelsen har i den foregående periode taget flere initiativer, som for alvor kan realisere Enhedslistens projekt om en venstrefløj i sin egen ret. Et af disse initiativer er det 100 punktsprogram, som folketingsgruppen på opfordring af hovedbestyrelsen har udarbejdet, og som sendes ud til en bred debat. Du kan læse mere om 100 dages-planen i månedens tema.

Per Clausen

Medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse

Per Clausen (foto: Andreas Bro)

Fra Rød+Grøn: