Retning: Efter kommunalvalget - styrk kampen i hverdagen

Det kan ikke benægtes, at Enhedslisten gik tilbage ved kommunal- og regionsvalget. Dog ikke ret meget, og vi bevarede vores status som et reelt landsdækkende parti. Vi er stadig repræsenteret i alle regioner og i mange kommuner over hele landet.

Resultaterne var meget forskellige og afhænger meget af lokale forhold, men det var en forholdsvis entydig tendens, at Socialdemokratiet gik frem. Denne gang skyggede Corydon og Thorning ikke for lokale socialdemokraters mulighed for at udnytte borgmestereffekten, og det benyttede de sig af.

De borgerlige partier fik et dårligt valg. Venstre, DF og Liberal Alliance gik tilbage, og Nye Borgerlige var meget langt fra at få et kommunalt gennembrud.

Uanset Socialdemokratiets konkrete politik i folketing og de enkelte kommuner, var valget en klar markering af, at der er større opbakning til kravet om mere og bedre velfærd end til ønsket om skattelettelser. Desuden havde DF ikke held med sit forsøg på at give indvandrere og flygtninge ansvaret for forringelser af velfærden.

Så udgangspunktet for det videre arbejde er ikke dårligt. Vi skal have fokus på både at være dem, der mest konsekvent forsvarer de reformramte, slås for konkrete forbedringer for alle almindelige mennesker og sætter høje standarder for den nødvendige grønne omstilling og er med til at udvikle demokratiet og den folkelige deltagelse. Kan vi det, har vi en vigtig rolle at spille i kommuner og regioner de kommende år.

Erfaringerne viser også, at der, hvor vi kommer tæt på mennesker og de problemer, de oplever i hverdagen, der opnår vi de bedste resultater. Flere steder er der gode erfaringer med at banke på døren og tage en snak med borgerne. Disse erfaringer skal der følges op på.

Særligt vigtigt er det at tage godt imod de mange nye medlemmer, vi har fået i løbet af valgkampen. Mange af dem deltog aktivt i valgkampen. Nu skal der følges op på det positive indtryk, de her har fået af vores parti. Vi har ikke bare plads til alle. Vi har brug for alle.

Per Clausen

Medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse og kommunalbestyrelsen i Aalborg